Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 20 november 1999

    MD Foods tappar 200 miljoner

    Dansk Supermarked, DS, har på bara två veckor erövrat över hälften av den danska marknaden för vispgrädde och smör genom att introducera tyska produkter under det egna varumärket Engholm, skriver tidningen Børsen.
    Om konsumenterna fortsätter välja tyskt innebär det att danska mejerijätten MD Foods tappar 200 miljoner danska kronor i årsomsättning. Därtill kommer DS andra produkter som creme fraiche och fil, som också lyckats ta en god bit av marknaden.
    Engholmsprodukterna framställs i mejeriet Bremerland-Nordheide, som ingår i Tysklands största mejeriföretag Nordmilch.
    ­ MD Foods kan självklart inte ha monopol i Danmark när det största tyska mejeriet ligger bara tre-fyra timmars körning från gränsen, konstaterar MD Foods informationschef Peter Kjeldstrup. (ATL)

    Relaterade artiklar

    Till toppen