Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 8 mars

    Max bryter med Djurens Rätt

    Max kommer inte att införa den omdiskuterade veganmärkningen från Djurens Rätt.

    FOTO: Mostphotos

    I samband med att hamburgerkedjan Max släpper nya produkter på torsdag i nästa vecka var tanken att elva av dessa skulle få en veganmärkning i samarbete med Djurens Rätt.

    Men nu backar matkedjan.

    – I vår dialog med de som ligger bakom märkningen, Djurens Rätt, har det varit mycket tydligt att de tar starkt avstånd från olagliga aktiviteter. Vi har dock ändå landat i att avbryta just den här veganmärkningen, säger Christoffer Bergfors, vice koncernchef för Max Burgers i ett pressmeddelande.

    Kritikstorm på sociala medier

    På sin Facebooksida har bolaget fått rejält med både ris och ros för samarbetet med den omdiskuterade organisationen.

    Hade ni förväntat er dessa reaktioner?

    – Oavsett vilka nyheter vi går ut med så vet vi att det kan komma reaktioner, men vi hade inte förväntat oss reaktioner av den här karaktären, säger Max:s PR-chef Marita Wengelin i en skriftlig kommentar till ATL.

    Hade ni koll på att ICA och Axfood brutit sina samarbeten med Djurens Rätt?

    – Vi kände till att de hade dragit sig ur samarbetet med Vegomässan. Vi kände dock inte till att de även hade dragit sig ur samarbetet med Vegovision som är Djurens Rätts mässa.

    Kan ni säga något om hur samarbete var tänkt att fungera? Handlade det bara om att ni skulle införa veganmärkningen eller fanns det planer på något mer?

    – Fokus har varit att införa en veganmärkning.

    Hade Djurens Rätt några synpunkter på ert utbud av animaliska produkter?

    – Fokus har legat på våra veganska produkter.

    Hur mycket svenskproducerat är det i era vegoburgare?

    – Mycket av innehållet i våra gröna burgare är svenskproducerat. Sedan har vi till exempel halloumiburgare, vars ursprung är från Cypern, säger Marita Wengelin.

    Max har som mål att hälften av alla produkter som bolaget säljer 2022 ska vara annat än rött kött.

    Djurens rätt: ”Tråkigt”

    – Det är väldigt tråkigt att se att Max låter en liten grupp med starka intressen styra det här beslutet. Vi kan se att reaktionerna de har fått i sociala medier är samordnade, det är ett drev som Max nu tyvärr viker sig för, säger Moa Richter Hagert, kommunikationsansvarig på Djurens Rätt i ett pressmeddelande.

    – Vi har haft en dialog med Max under lång tid och vi har haft den gemensamma övertygelsen om att fler lättillgängliga gröna alternativ är vägen framåt, så det är verkligen tråkigt att Max nu avbryter arbetet med märkningen som skulle kunna åstadkomma just detta för konsumenterna, säger Nathalie Söderström, ansvarig för företagsrelationer på organisationen i ett pressmeddelande.

    Komplicerat med flirten

    ATL:s bloggare Rickard Axdorff och Elin Bergström har också reagerat på planerna.

    ”Det som komplicerar med veganmärkningen är inte att man märker upp sina produkter. Det är flirten med Djurens Rätt”, skriver Elin Bergström.

    ”Jag undrar om Sveriges bönder verkligen kommer fortsätta sälja kött till en kund som aktivt stödjer utomparlamentarisk våldsbejakande aktivism mot bönder”, skrev Rickard Axdorff innan det blev känt att Max nu backar.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen