Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 2 maj

    Jordbruksverket söker matföretag till tysk jättemässa

    Jordbruksverket efterlyser svenska livsmedelsproducenter som vill delta på årlig stor mat- och jordbruksmässa i Berlin i början av nästa år.

     Sveriges monter under Grüne Woche 2018.
    Sveriges monter under Grüne Woche 2018. FOTO: Bernhard Ludewig/Jordbruksverket

    För tredje gången kommer Sverige att vara representerat på den internationella mat- och jordbruksmässan Grüne Woche i Berlin, som nästa gång hålls i januari 2020.

    Syftet är att främja svensk livsmedelsexport och så kallad måltidsturism. Nu söker Jordbruksverket efter matproducenter som vill delta på nästa års mässa.

    Unik möjlighet

    Det beskrivs som en unik möjligt att nå ut med svenska livsmedelsprodukter och information om besöksmål till en ”stor mängd konsumenter och potentiella kunder”.

    – Grüne Woche har även en tung jordbrukspolitisk roll internationellt och är en viktig mötesplats för både svenska jordbruksföretag och beslutsfattare. Den som vill veta mer om vad ett deltagande innebär är välkommen att kontakta mig, säger Camilla Bender Larson på Landsbygdsutvecklingsenheten på Jordbruksverket, i ett pressmeddelande.

    På årets mässa, som hade cirka 400 000 besökare, medverkade ett 30-tal svenska företag som presenterade ett axplock av mat och dryck från Sverige.

    Regeringsuppdrag

    Jordbruksverket fick sommaren 2017 i uppdrag av regeringen att utforma Sveriges deltagande på mässan Grüne Woche i Berlin som hölls första gången 2018.

    Deltagandet görs inom ramen för den nationella livsmedelsstrategin. Nästa mässa hålls i januari 2020.

    Fakta: Jordbruksverket

    Relaterade artiklar

    Till toppen