Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 9 juni

    Mat på nätet kan bli kassako för bönder

    Allt fler lantbruk startar e-handel. ATL:s rundringning visar att den än så länge främst är ett komplement till övrig försäljning. Men potentialen bedöms vara stor.

     I april i år ökade e-försäljningen av dagligvaror med 6,7 procent, jämfört med motsvarande månad förra året.
    I april i år ökade e-försäljningen av dagligvaror med 6,7 procent, jämfört med motsvarande månad förra året. FOTO: Cecilia Persson

    Hans-Peter Eriksson driver sedan 2018 en gård i Ockelbo som fått namnet e-gården, med en omsättning på 356 000 kronor i fjol. Därifrån säljer han lammkött och förädlade lammprodukter, såsom korv och charkvaror, via bland annat en egen nätbutik.

    Sköter allting själv

    Han har 10–20 tackor per år och sköter hela kedjan själv från slakt till slutprodukt och säljer främst till kunder i närområdet.

    – E-handeln är ett komplement till övrig försäljning. Att kött oftast måste kylas under transport försvårar försäljning till långväga konsumenter, säger Hans-Peter Eriksson.

    Kan öka snabbt

    Kunden beställer normalt större volymer som hämtas på gården. Men transporter med kylbil kan ordnas vid behov. Omsättningen från e-handeln uppgår dock än så länge bara till runt 50 000 kronor. Han tror dock nätförsäljningen kan öka snabbt i spåren av corona.

    – Folk blir allt bekvämare med att göra spontana köp med mobilen. Vi har även märkt en ökad försäljning sedan Reko-ringen ordnade en app via sin plattform Local food nodes.

    ”Sekunder” att nå kunden

    Största utmaningen är att skapa en professionell, tydlig och korrekt webbshop, enligt Hans-Peter Eriksson.

    – Du har sekunder på dig att nå kunden. Med dålig bild och prisinformation blir du snabbt bortvald.

    Extra draghjälp av corona

    Kikki Ahlstedt Karlsson är skogs- och växtodlingsbonde i Kil. För drygt fem år sedan startade hon förmedlingstjänsten och nätbutiken Gårdarna i Värmland. I dag samarbetar hon med ett 30-tal lantbrukare som säljer sina produkter via plattformen.

    Kikki Ahlstedt Karlsson hjälper dem även att ta fram varumärken och sköter all produktförsäljning som kopplats ihop med ett automatiserat bokföringssystem. Hon har avtal med Klarna och leveransbolaget DHL. För arbetet tar hon en provisionskostnad på i snitt 10 procent. Kunderna återfinns i hela Sverige.

    – Senaste året har försäljningen fördubblats och fått extra draghjälp av coronautbrottet. Sedan start har omsättningen ökat från ­runt 100 000 kronor till ­400 000 kronor, säger hon.

    Stora kostnader

    Nordisk råvara, startat 2016 i Stockholm av Tomas Erlandsson och Gunnar Backman, har ett liknande upplägg. De samarbetar med gårdar i Götaland och Svealand som odlar specialgrödor, främst baljväxter. Nordisk råvara, som under det senaste räkenskapsåret omsatte 6,5 miljoner kronor, säljer råvarorna till restaurangkockar, skolkök och livsmedels­industrin.

    Leverans via post

    De flesta produkter säljs även via en e-handel, bland annat Gotlandslins och Rättviksärt. Varorna levereras med DHL och Postnord.

    – När även allt fler slutkonsumenter började efterfråga våra produkter blev det naturligt att öppna en webbshop och försäljningen ökar hela tiden, säger Tomas Erlandsson och tillägger att näthandel kan vara ett bra sätt att nå slutkonsumenter. Det är ofta svårt att få in nya produkter hos stora detaljister.

    – Men e-handeln är inte huvud­fokus för det är förknippat med stora kostnader i och med varumärkesbyggande och marknadsföring.

    Ökning med 27 procent

    • Under första kvartalet 2020 växte e-handeln i Sverige med 16 procent (13) med draghjälp av coronautbrottet.

    • I mars var det i snitt 73 procent av svenskarna som e-handlade mot 70 procent under hela kvartalet.

    • Apoteksvaror hade störst tillväxtökning på 37 procent, följt av dagligvaror som växte med 27 procent.

    • Dagligvaruhandeln var den femte populäraste e-handelskategorin. Störst är ”skönhet och hälsa” följt av ”kläder och skor”.

    • 16 procent av nätshopparna köpte dagligvaror och snittköpen uppgick till 1 398 kronor.

    • 58 procent av köparna av dagligvaror tycker att hållbarhet är viktigt och 29 procent att det är mycket viktigt.

    Källor: Postnord följer och mäter i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research den svenska e-handelns utveckling. Resultatet presenteras varje kvartal i rapporten E-barometern.

    Kraftig tillväxt till 2030

    • Branschorganisationen Svensk handel räknar med att e-handeln växer kraftigt till 2030 till att då utgöra 10-20 procent av handelns totala omsättning, från låga nivåer i dag.

    • Anställningstillfällen väntas främst uppstå inom e-handeln.

    • Till skillnad från företag i den så kallade sällanköpsvaruhandeln väntas bolagen i dagligvaruhandeln inte vara särskilt hotade av utlandshandeln.

    Källa: Svensk handels rapport Läget i handeln – 2019 års rapport om branschens ekonomiska utveckling

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen