Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 14 juli

    ”Jag älskar den gamla Volvo-sexan!”

    Är du en av de som älskar Volvo TD60-muller? Emil Gunnarsson gör det, han har 15 maskiner med Volvo-sexor under huven. Stig på i TD60-paradiset!

     Emils Volvo BM 2650 har varit på traktorträff. På trailern finns en Munktells 25 och en BM 230 Victor
    Emils Volvo BM 2650 har varit på traktorträff. På trailern finns en Munktells 25 och en BM 230 Victor FOTO: Kenneth Fransson

    Det är tidig morgon i när jag rullar in på gårdsplanen i Nävlinge i nordöstra Skåne. Det första jag möter är en Volvo BM 2654 som står på tomgång och mullrar.

    Vid sidan av står en Valmet 2005 med rak pipa. Längre bort står en Volvo BM 2650 och här finns också två Valmet 2105. Wooow, vad är det här!? Fem legendariska traktorer med sexcylindriga Volvo TD60-motorer.

    – Ha, ha! Ja, det stämmer. Jag har dessutom tio Volvo TD60-laddade maskiner till berättar Emil Gunnarsson och skrattar.

    Vad, är det här möjligt?

    – Jo, jag har tio Volvo BM-dumprar också. Det är Volvo BM 860, 860S och 861.

    Det finns alltså 15 Volvo-sexor i företaget. Emil Gunnarsson driver ett entreprenadföretag med 35 anställda och han har uppdrag i hela Skåne, delar av Blekinge och Småland och han älskar den legendariska Volvo-sexan.

    – Jag körde min första Volvo-sexa när jag var 6 år och det var en Volvo 860S-dumper. Jag minns den som i går. Min första traktor med Volvo-sexa var en Volvo BM 800 med sugmotor. Det har alltid varit Volvo-sexor i mitt liv, säger han och ler lyckligt.

     250 HK! Emil Gunnarsson med sin Valmet 2005. Den här besten är testad med 250 hästkrafter på tappen och den spinner lätt loss på asfalt.
    250 HK! Emil Gunnarsson med sin Valmet 2005. Den här besten är testad med 250 hästkrafter på tappen och den spinner lätt loss på asfalt. FOTO: Kenneth Fransson

    Det var för runt 10 år sedan som Emil Gunnarsson köpte in de fem traktorerna med TD60-motorer som han har i dag.

    – När jag köpte dem kostade de mellan 30 000 och 50 000 kronor per traktor. Ser jag på värdeökningen på dem och vad jag har blivit erbjuden så har jag tjänat på var enda timme jag har kört dem, konstaterar han lite förvånat.

    Men du måste ha haft en del reparationer under de här tio åren?

    – Nej, ja det var en handpump på en av dem. De går hela tiden så jag kan inte ens minnas något enda dyrt haveri. Det har varit väldigt billiga körtimmar. Det enda som kostar är däcken, de slits.

    Emil Gunnarssons gårdsplan är himmelriket för en Volvo BM-älskare. Var man än tittar så står det maskiner med Volvo-sexor.

    – Maskinerna med Volvomotor är järnhästar och de gör samma jobb som dagens moderna maskiner. Men det hänger på att man har folk som är intresserade av att hålla igång dem. De anställda jag har i dag älskar dem, säger Emil Gunnarsson och går fram till den kaxiga Valmet 2005:an och klättrar upp.

     7 000 timmar. Volvo BM 2654:an går alltid för dumpervagnen.
    7 000 timmar. Volvo BM 2654:an går alltid för dumpervagnen. FOTO: Kenneth Fransson

    Den startar direkt och det börjar mullra hest i bastoner från den raka pipan. Det här är svenska Volvohästar och det är många.

    – Vi har mätt upp 250 hästkrafter på tappen på den här Valmet 2005:an och det är bara bränslepumpen som är ”kreativt behandlad”. Den här traktorn spinner loss på asfalt. Det är en transporttraktor och den rullar nästan bara på väg med 35 till 40 ton bakefter, säger Emil Gunnarsson.

    Traktorn har gräsdäck Michelin 16.9R28 fram och Michelin 20.8R38 bak och de är välpumpade med runt 4 kilos lufttryck.

    – Att det sitter gräsdäck framtill beror på att jag hittade dem billigt begagnade. Jag kör helst Michelin, de håller längre. Det är inte lönt att köpa billiga däck. På de fyrhjulsdrivna traktorerna slits framdäcken mest. Det går åt två framdäck på ett bakdäck på de här traktorerna, konstaterar han.

    Har gått 8 000 timmar

    Valmet 2005:an reggades första gången 1989 och har gått 8 000 timmar i dag.

    Emil Gunnarsson har en Volvo BM 2654 som reggades första gången på hösten 1984. I dag har den gått 7 000 timmar och den går alltid med dumpervagn.

    – Den bara tuffar och går! I dag blir det runt 300 timmar per säsong och det är mest vägkörning.

    Naturligtvis har den här Volvo-dragaren rak pipa men motorn är inte påställd det minsta. Dumpervagnen väger runt 7 ton tom och lastar 18–19 ton och det gör att 2654:an drar 25–27 ton bakom sig.

    – Traktorn väger ju runt 8,5 ton och den är tung och stadig även med fullt lass efter, berömmer Emil Gunnarsson.

     Stig in! Christoffer Larsson klättrar gärna in i hytten på den gamla Valmet-traktorn. Volvosexan under huven mullrar dovt.
    Stig in! Christoffer Larsson klättrar gärna in i hytten på den gamla Valmet-traktorn. Volvosexan under huven mullrar dovt. FOTO: Kenneth Fransson

    Snabbväxeln, som ofta är ett problem på den här modellen, fungerar faktiskt.

    – Kör man rätt håller snabbväxeln. Det är bara en av mina traktorer som har en stelopererad snabbväxel. Jag har faktiskt aldrig råkat ut för att en snabbväxel havererat.

    Volvo BM 2650:an står kopplad framför en trailer med två veterantraktorer. Emil Gunnarsson har varit på veterantraktorträff och visat upp en Munktells 25 och en BM Victor och då har 2650:an fixat transporten.

    Används mest för transporter

    Traktorn går mest för transporter men de breda bakhjulen, 710/70R38, gör att den också används till lite betesputsning runt gården. Även den här traktorn har mätts upp med 250 hästkrafter på tappen.

    – De påställda Volvo-motorerna är ju törstiga men det är de bara när man utnyttjar alla hästkrafterna så klart.

    De båda Valmet 2105:orna är på uppdrag och utanför Perstorp i Skåne kör Christoffer Larsson den ena. Den är reggad 1988 och har gått 9 800 timmar. Den används för att flytta grävmaskin och totala lasten bakom traktorn ligger på runt 40 ton.

    – Traktorn går och går. Den gör aldrig av med olja eller vatten, berömmer Christoffer Larsson.

     Varning! Så får du turboaggregatet att hålla länge.
    Varning! Så får du turboaggregatet att hålla länge. FOTO: Kenneth Fransson

    Även den här traktorn är bestyckad med rak pipa. Christoffer Larsson har även en av företagets Volvo-dumprar med sig här i Perstorp. Det är en Volvo BM 860.

    – De tio dumprar jag har är alla byggda mellan 1977 och 1987. De går mellan 300 och 1 000 timmar per säsong. Två av dumprarna är faktiskt sexhjulsdrivna, det är inte så vanligt, berättar Emil Gunnarsson.

    Nu är det inte bara TD60-bestyckade Volvo BM- och Valmet-traktorer hos Emil Gunnarsson. Han har faktiskt också en ”riktig” Valmet 8400 från 1991 och den har gått 11 000 timmar.

    – Men den har inte samma vrid som TD60-motorerna. Den vill varva men håller inte varvet när den belastas, konstaterar han.

    Satt på piporna själv

    Du som varit observant har märkt att alla Emil Gunnarssons traktorer har rak pipa. Naturligtvis är det han som har satt på piporna på traktorerna.

    – Självklart ska det vara rak pipa, en TD60-motor måste ju kunna andas! Och så måste ju motorns underbara musik höras så klart. När TD60-motorn belastas hårt och det är mörkt så ska grenröret lysa rött, säger Emil Gunnarsson glatt.

    Volvos dieselsexa

    Volvos dieselsexa tas ursprungligen fram till Volvos lastbilar N84 och F85. När BM Volvos ingenjörer i mitten på 1960-talet ska ladda sin nya stortraktor med en kraftig motor tar man fram lastbilsmotorn. Den anpassas och läggs in i traktorn som blir BM Volvo 800 och kommer ut på markanden 1966. Motorbeteckningen är D50 och det är en sugmotor med 5,13 liters cylindervolym och den varvar 2 300 varv/minut belastad.

    Fansen jublar och Volvosexan blir snabbt älskad. Motståndarna kallar den misslyckad lastbilsmotor som hamnat totalt fel. Faktum är att Volvo BM 800:an säljs i 4 466 exemplar och dessutom byggs 149 exemplar av industriversionen Volvo BM 800I.

    1969 kommer den turboladdade motorn Volvo TD50 och den hittar du i traktorerna BM Volvo 810 och 814. Mitt under 1975 byts D50 och TD50 ut i traktorerna mot D60 och TD60A. Cylinderdiametern förstoras och cylindervolymen blir 5,48 liter. I Volvo BM 800-seriens efterföljare Volvo BM 2650 och 2654 är det TD60B-motorer. I de sista svenskbyggda traktorerna Valmet 2005 och 2105 hänger fortfarande Volvosexan med. I 2005 är det TD60B och i 2105 är det TD60K. Den motorn har fått intercooler för att ge ännu fler hästkrafter.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen