Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 23 januari

    Margarinet Lätta utses till årets matbluff

    Bordsmargarinet Lätta har utsetts till Årets matbluff av konsumentföreningen Äkta vara.

    Motiveringen är att produkten skyltar med rapsolja på förpackningen – men margarinet består till större del av den omdebatterade palmoljan.

     Oljepalmens frukter som palmoljan utvinns från.
    Oljepalmens frukter som palmoljan utvinns från. FOTO: Roland Johansson/TT

    Med en dryg majoritet av rösterna får Upfields bordsmargarin Lätta den föga smickrande utmärkelsen Årets matbluff. Förpackningen är prydd av rapsblommor, och i en informationsruta lyfter tillverkaren fram ingredienserna kärnmjölk och svensk rapsolja, samtidigt som innehållsförteckningen på baksidan berättar att margarinet innehåller mer palmolja än rapsolja.

    ”Först i den finstilta texten på baksidan kan man läsa att den största ingrediensen, utöver vatten, är den betydligt mer långväga och av både miljö- och hälsoskäl ifrågasatta palmoljan”, lyder en del av motiveringen.

    Döljer sitt innehåll

    Äkta varas verksamhetsledare Björn Bernhardson säger i ett pressmeddelande att han tror att det sticker desto mer i ögonen på folk när ett välkänt varumärke som Lätta bluffar om innehållet.

    ”Det är uppenbart att tillverkaren vet att konsumenter av olika skäl inte vill köpa palmolja. Därför undviker man in i det längsta att nämna detta”, säger Björn Bernhardson.

     Förpackningen är prydd av rapsblommor, och i en informationsruta lyfter tillverkaren fram ingredienserna kärnmjölk och svensk rapsolja, samtidigt som innehållsförteckningen på baksidan berättar att margarinet innehåller mer palmolja än rapsolja.
    Förpackningen är prydd av rapsblommor, och i en informationsruta lyfter tillverkaren fram ingredienserna kärnmjölk och svensk rapsolja, samtidigt som innehållsförteckningen på baksidan berättar att margarinet innehåller mer palmolja än rapsolja. FOTO: Mostphotos

    Havregurt på tredje plats

    Upfield skriver på Lättas sajt att det valt att bara kommunicera ingredienserna vatten, kärnmjölk och rapsolja i sin pågående reklam, eftersom ”rapsolja och kärnmjölk bidrar till den goda smaken medan vatten gör Lättas konsistens lätt och bredbar”.

    På andra plats kommer dryckjätten Coca colas produkt Glacéau Smartwater, som Äkta vara inte tycker är smartare än vanligt vatten, och på tredje plats Oatly Havregurt naturell som inte innehåller en levande bakteriekultur till skillnad från yoghurt.

    Fakta: Märkena som fick flest röster

    Drygt 30 000 personer röstade på fem finalister som juryn valt ut av sammanlagt 120 nomineringar.

    1. Lätta Original, 17 606 röster

    2. Glacéau (Coca cola) Smartwater, 5 338 röster

    3. Oatly Havregurt naturell, 4 266 röster

    4. Garant Ekologisk kallpressad grönsaksjuice, 1 769 röster

    5. Festis Guanabana pineapple, 1 701 röster

    Källa: Äkta vara

    Relaterade artiklar

    Till toppen