Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 7 maj

    Mångmiljonbelopp att spara på lågt oljepris

    Det låga oljepriset gör att skogs- och lantbruket totalt sett kan spara upp till en miljard kronor i år.

    – Vi fyller upp våra tankar, säger Johan Karlzén, ordförande i Spannmålsodlarna.

     Dieselpriset är i skrivande stund 2,60 kronor billigare per liter än för ett år sedan.
    Dieselpriset är i skrivande stund 2,60 kronor billigare per liter än för ett år sedan. FOTO: FREDRIK STORK

    Dieselpriset är i skrivande stund 2,60 kronor billigare per liter än för ett år sedan. Skulle prisskillnaden hålla i sig betyder det att skogsbruket sparar drygt 400 miljoner kronor och lantbruket drygt 600 miljoner kronor i år, enligt ATL:s beräkning.

    Till detta kommer billigare bensin och eldningsolja med en samlad besparing på nästan 70 miljoner kronor.

    Johan Karlzéns bolag Ågerup, Rydsgård och Elsagården HB gör av med cirka 80 kubikmeter diesel om året. Håller priset sig lågt även i höst när den stora dieselförbrukningen sker kan gården spara över 125 000 kronor i förhållande till förra årets prisnivå.

    – Det gör givetvis nytta. I allt elände är det en lättnad, säger han.

    På skogssidan är det främst skogsentreprenörerna som gör av med diesel. Men de flesta har avtal som gör att det är skogsägaren som får betala dieselkostnaden. Och när nu dieselpriset är lågt, är det skogsägaren som ska tjäna på det genom lägre avverkningskostnad.

    – Det är positivt i alla led med lägre dieselpris, det blir billigare produktionskostnader, säger Kolbjörn Kindströmer, ordförande i Skogsentreprenörerna.

    Få stora tankar att bunkra diesel

    Nu är det förstås omöjligt att säga vilken prisnivå dieselpriset landar på i höst, och skogs- och lantbruket drabbas dessutom ekonomiskt av andra konsekvenser av coronakrisen.

    Men än så länge ser det relativt ljust ut. Spannmålspriserna är för närvarande hyfsade, enligt Johan Karlzén.

    – Den svaga kronan gör att priset inte är alldeles tokigt. Men för maltkornet har marknaden försvunnit, säger han.

    Inte heller i skogen har krisen slagit särskilt hårt.

    – Det varierar mycket, men jag tror vi klarar oss rätt bra. Jag har en känsla av att det börjar rulla igång igen efter semestern, säger Kolbjörn Kindströmer.

    Det mesta talar för att oljepriset, som rasat från 60 till 20 dollar fatet på ett år, kommer att stiga framöver. Och att dieselpriset följer med.

    De flesta har dock inga stora tomma tankar på gården som gör det möjligt att bunkra diesel.

    – Vi har inte så mycket bufferttankar som vi hade förr. Det var ett annat beredskapstänk då. De flesta har inte mer än att man klarar en fyllning på 10 kubik i stöten, säger Johan Karlzén.

    Därför skulle det kunna vara intressant att säkra sitt dieselpris på en lägre nivå. För några år sedan erbjöd Handelsbanken prissäkring av diesel. Men nu finns inte den möjligheten.

    – När det gäller terminshandel av drivmedel är vår bedömning att efterfrågan tyvärr är för sporadisk och vi erbjuder därför inte längre denna möjlighet, säger Joel Holm, presstalesmannen på Handelsbanken.

    Värdepapper

    För den som vill spekulera i högre, eller lägre, olje- och dieselpriser går det dock att köpa värdepapper. Handelsbanken har certifikatet Diesel, och Swedbank har Gasoil.

    – För våra kunder, skogs- och lantbrukarna, är det intressant att fylla dieseltankarna hemma på gården till bredden, säger Magnus Andersson på Swedbank, lantbruks- och råvaruansvarig på Söderslätt.

    – Och har man intjänade pengar kvar på kontot efter att man fyllt tanken och man har en övertygelse om en framåtriktad prisrörelse på börsen ska man absolut ta tillfället i akt att investera för att få avkastning, säger han.

    Johan Karlzén har inga planer på oljeaffärer.

    – Klart det är vore en fördel att kunna säkra priset på börsen, men som med all form av spekulation finns det en icke försumbar risk inblandad. Hemma i tanken på gården är den risken av mindre betydelse, säger han.

     

    Så här har vi räknat

    Enligt statistik från Energimyndigheten använde lantbruket 240 000 kubikmeter och skogsbruket 154 000 kubikmeter diesel 2018.

    Med en prisskillnad på 2,60 kronor exklusive moms per liter blir besparingen drygt 1 miljard kronor.

    Med en prisskillnad på 1 krona exklusive moms per liter är besparingen 400 miljoner kronor.

    Relaterade artiklar

    Till toppen