Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 19 oktober

    Tvingas forsla bort påkörda djur varje vecka

    Ystad.

    Att forsla bort påkört vilt är vardag på Bergsjöholms gods. Markägare Fredrik Ahlström vill att Trafikverket ersätter borttagna viltstängsel för att förhindra allvarliga olyckor.

     Ett år plockades ett trettiotal vildsvin bort utmed vägsträckan, men påkörda hjortar står för den största andelen, berättar Fredrik Ahlström.
    Ett år plockades ett trettiotal vildsvin bort utmed vägsträckan, men påkörda hjortar står för den största andelen, berättar Fredrik Ahlström. FOTO: Jonatan Jacobson

    Några kilometer utanför Ystad ligger Bergsjöholms gods, som bland annat bedriver växtodling och hästavel. Rakt genom godsets mark går tungt trafikerade E65 som förbinder Ystad med Malmö.

    Tidigare fanns viltstängsel utmed vägen, men det skadades under snöröjning. I stället för att reparera togs stängslet bort av Trafikverket för drygt tio år sedan – och nu får godsets personal frekvent forsla bort påkörda klövdjur.

    – För en tid sedan hade vi fyra kadaver inom loppet av tre dagar. Det är bara en tidsfråga innan det sker en allvarlig olycka där nere, säger Fredrik Ahlström, lantbrukare och tredje generationens godsägare.

    Främst hjortar som blir påkörda

    Han upplever att viltstammen i trakten har ökat under det senaste decenniet, vilket medför att djuren rör sig över större ytor. Förändringar i jordbrukslandskapet över året och brunsten påverkar djurens rörelsemönster.

     En krock mellan personbil och dovhjort kan ge allvarliga konsekvenser.
    En krock mellan personbil och dovhjort kan ge allvarliga konsekvenser. FOTO: Jonatan Jacobson

    Bland de påkörda djuren finns vildsvin och rådjur, men framför allt handlar det om hjortar.

    – Snart kommer dovhjortens brunst och då finns en påtaglig risk för farliga trafikolyckor. Det är främst handjuren som rör på sig och de kan bli stora, säger Fredrik Ahlström.

    Trafiken på E65 blir särskilt hektisk i samband med att färjorna anländer till Ystad. När viltolyckor kring godsets mark rapporteras in får han ett sms från utsända jägare om var kadavret ligger. Men långt ifrån alla olyckor anmäls, Fredrik Ahlström uppskattar att endast hälften av de påkörda djuren blir anmälda till polisen.

    – E65 är till stor del en transportled och med färjetrafiken kommer en stor andel utländska förare som kanske saknar kunskap om att viltolyckor måste anmälas, säger han.

    Läs mer: Viltolyckorna skenar när stammen ökarLäs också: Län för län: Här sker flest viltolyckor

    Det händer att godsets personal blir tvungna att avliva djuren själva.

    – För någon månad sedan upptäckte jag en skadad hjort utan ben som bara sitter där och blöder. Det är hemskt, men tyvärr ingen ovanlig situation, säger Fredrik Ahlström.

     Bergsjöholm jobbar med mellangrödor, i år har ett gräs såtts i vetestubben som kan bidra till att locka till sig vilt.
    Bergsjöholm jobbar med mellangrödor, i år har ett gräs såtts i vetestubben som kan bidra till att locka till sig vilt. FOTO: Jonatan Jacobson

    Förutom onödigt lidande bidrar smitningarna från viltolyckorna till att den officiella statistiken blir felaktig. Trafikverkets beslut om var viltstängsel ska sättas upp grundas bland annat på statistik från Nationella viltolycksrådet.

    Flera fall i veckan

    Antalet påkörda djur på Bergsjöholms gods varierar över åren och årstiderna och Fredrik Ahlström kan inte uppge någon siffra över hur många individer det rör sig om per år. Men under perioder handlar det om flera fall i veckan.

    – Jag kan inte bevisa något, men jag tror inte att Trafikverkets statistik stämmer. Jag förstår att det handlar om kronor och ören men vad väger tyngst om någon mister livet? Kostnaden för alla försäkringsskador är en annan sak, säger Fredrik Ahlström.

    För honom är inte merarbetet kring att forsla bort kadaver det största problemet.

    – Som markägare vill jag inte se någon olycka av allvarlig dignitet. Till viss del blir det också en arbetsmiljöfråga. Det är inte alla som vill ta hand om svårt skadade djur. Och sticka ut näsan i vägbanan – det gör vi överhuvudtaget inte, säger Fredrik Ahlström.

     På bilden syns en påkörd dovhjortshind, en av många djur som hamnat på Bergsjöholms ägor.
    På bilden syns en påkörd dovhjortshind, en av många djur som hamnat på Bergsjöholms ägor. FOTO: Privat

    Bergsjöholms gods

    Bolagsform: Flera aktiebolag och enskild firma.

    Ägare: Fredrik Ahlström.

    Verksamhet: Tre huvudsakliga verksamhetsområden i olika bolag. Förutom växtodling bedrivs hästavel med dressyrinriktning och fastighetsförvaltning.

    Antal anställda: Tre heltid och en halvtid.

    Areal: 650 hektar varav 460 hektar odlingsmark.

    Omsättning: Bergsjöholm drift AB hanterar växtodlingen och omsatte 10,1 miljoner kronor 2019.

    Resultat: 685 000 kronor (2019).

    Vinstmarginal: 38,4 procent (2019).

    Påkört vilt

    • Enligt jaktlagen paragraf 10 och 11 är det märkägaren, eller markens jakträttsinnehavare, som ansvarar för att ta hand om påträffade kadaver. Det gäller även om djuret ligger på vägen, då tillkommer jakträtten till den som har rätten till angränsande mark. Vid jordbruksarrende har arrendatorn jakträtten om inget annat avtalats.

    • Polisen uppmanar markägare att ringa 112 om de påträffar påkörda djur, särskilt om de ligger på vägen och skapar trafikfara.

    • Markägaren får ta hand om klövdjur som rådjur, dovhjort, kronhjort, älg och vildsvin. Om rovdjur och sällsynta fåglar som ingår i ”Statens vilt” hittas ska de rapporteras till polisen för vidare transport till Naturhistoriska riksmuseet eller Statens veterinärmedicinska anstalt.

    Källa: Tommy Nilsson, Nationella viltolycksrådets länsansvariga polis Skåne

    Relaterade artiklar

    Till toppen