Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 13 november 2014

    Många veganer på Arlas Facebooksida

    Sedan LRF Mjölk stämde företaget Oatly har allt fler röster som är negativa mot Arla och mejerinäringen i helhet gjort sig hörda på Arlas Facebook-sida.

    Skärmdump från Arlas facebooksida.
    Bild 1/2Skärmdump från Arlas facebooksida.
    Skärmdump från facebooksidan Svensk mjölk, ja tack, som vill upplysa svenska konsumenter om den svenska mjölknäringen.
    Bild 2/2Skärmdump från facebooksidan Svensk mjölk, ja tack, som vill upplysa svenska konsumenter om den svenska mjölknäringen.

    När ATL besöker Arlas Facebooksida på torsdagsförmiddagen får man intrycket att det nästan bara är veganer som kommenterat Arlas olika inlägg. Exempelvis har Arlas inlägg på Kladdkakans dag kommenterats med diverse recept på mjölkfria kladdkakor.

    Och nu senast har en reklamfilm för Arlas filmjölk på temat Tid för frukost fått hundratals kommentarer, varav de flesta är negativa.

    Är det vanligt att veganer kommenterar era inlägg på Facebook?

    – Även tidigare har vi fått sådana kommentarer ibland, men sedan Oatly-stämningen har det skett en ökad aktivitet på Facebook, konstaterar Claes Henriksson, presschef på Arla Foods i Sverige.

    Arla har strax under 40 000 personer som gillar Facebook-sidan. Hur många det är som nu skriver negativa kommentarer vet inte Claes Henriksson.

    – Men det är ju en del namn som återkommer, säger han.

    Inte tycker om näringen

    Han tror inte att de negativa kommentarerna är riktade mot Arla specifikt utan skrivs av personer som helt enkelt inte tycker om mejerinäringen. Och dem har Arla inte så stora möjligheter att nå eller omvända.

    – Vi kan ju inte sluta vara ett mejeriföretag på grund av det här, säger Claes Henriksson.

    Någon organiserad motkampanj på Facebook planeras alltså inte av mejerijätten som nöjer sig med att ta bort inlägg där konkurrerande företag marknadsförs eller som inte uppfyller andra krav på god ton.

    Hur stor skada tar ert varumärke av detta tror ni?

    – Det vill jag inte spekulera i. Men vi är ganska luttrade och kommer att jobba på som vi alltid gjort. Och vi får ganska många positiva kommentarer också.

    Motreaktioner finns dock, bland annat facebooksidan Svensk mjölk, ja tack, som i dagsläget har 10 900 följare. Bakom sidan står 24-åriga Charlott som är blivande sjuksköterska. För tre år sedan blev hon förälskad i en mjölkbonde och insåg hur mycket tid och arbete det låg bakom mjölkpaketet. 

    Med facebooksidan vill hon upplysa svenska konsumenter.

    Relaterade artiklar

    Till toppen