Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 27 december 2017

    Många fördelar för små nötproducenter

    Ett 20- tal djuruppfödare i Kronoberg med omnejd startade en ekonomisk förening 2004 för att sälja ekologiska köttlådor under det gemensamma namnet Bonnakött. Genom föreningen har de blivit starkare och kan leverera köttdjur regelbundet även till större kunder.

    – Tidigare sålde vi djuren till stora slakterier där köttet blev anonymt paketerat med en Krav-etikett, konsumenterna hade ingen aning om var köttet kom ifrån, berättar Karl-Eric Johansson, ordförande i Lokal köttproduktion Kronoberg ekonomisk förening, eller Bonnakött som varumärket heter. Vi startade föreningen för att vi ville sälja lokalproducerat kravkött direkt till konsumenterna i stället, paketerat och märkt med ursprungsgårdens namn.

     Lars-Erik Johnsson är verksamhetsledare och sköter allt arbete åt föreningen vid skrivbordet. Han är själv bonde och har ett 50-tal herefordkor.
    Lars-Erik Johnsson är verksamhetsledare och sköter allt arbete åt föreningen vid skrivbordet. Han är själv bonde och har ett 50-tal herefordkor. FOTO: Anders Kristensson

    I dag anlitar de ett litet slakteri norr om Växjö som hängmörar och styckar snyggt med kniv och paketerar köttet märkt med gårdens namn. Ett sätt att profilera gårdarna i föreningen samtidigt som konsumenternas önskan om närproducerat tillfredställs.

    Knivkostnad

    – Styckningen är viktig för konsumenterna, berättar föreningens verksamhetsledare Lars-Erik Johnsson. Våra köttlådor innehåller inga ben och när bara kniv används i slakteriet blir det bara 55 procent kvar av djuret vilket gör att vi måste ta ut ett högre pris från konsumenterna.

    Föreningen tar hand om allt arbete med försäljning av köttlådorna och sköter om logistiken med transporter från gårdarna till slakteriet och ut till kunderna. Tre matbutiker i Växjö, Emmaboda och Ronneby sköter om utdelningen av köttlådorna. I Ronneby var det kunderna själva som kom överens med butiken om upplägget.

    – Lösningen med utdelning i butikerna är en win-win affär, säger Lars-Erik Johnsson. Vi betalar inget eftersom butikerna tjänar på att folk samtidigt handlar när de hämtar lådorna.

    Storkunder

    En annan stor fördel med föreningen är att de kan göra affärer med större kunder och förhandla till sig ett bättre pris. Tillsammans äger medlemmarna runt 2 000 djur.

    – Jag ringer upp de tre större slakterierna som finns kvar och de som lämnar bästa budet får köpa. Just nu har vi ett avtal med Scan i Linköping och tidigare har vi levererat stora mängder köttfärs till Växjö kommun.

     Lars-Erik Johnsson tar in de sista korna efter att vintern kommit till Småland.
    Lars-Erik Johnsson tar in de sista korna efter att vintern kommit till Småland. FOTO: Anders Kristensson

    Arbetsbesparingen blir stor för lantbrukarna som slipper engagera sig i allt arbete som försäljningen av köttlådor innebär. Föreningen har också blivit ett nätverk för medlemmarna.

    – Det gäller att hitta bra avelsdjur och eftersom vi känner varandra väl i föreningen är det tryggt att köpa tjurar av varandra, berättar Karl-Eric Johansson. Vi vet vad vi får.

    De senaste tre åren har Lars-Erik Johnsson haft kosläpp på Osaby säteri som han arrenderar. Bonnakötts medlemmar och LRF:s lokalgrupp är med och arrangerar denna familjefest som besöks av runt 400 personer. Lokala matproducenter kommer och säljer sina produkter och Bonnakött säljer kött.

    Ökad konkurrens

    – Vi säljer hamburgare gjorda på vårt kött och brödet bakas av våra medlemmar, berättar Karl-Eric Johansson. Det är här vi marknadsför oss och på andra skördefester och marknader några gånger om året.

    Bonnakött var tidigt ute med att sälja köttlådor via internet. I dag har konkurrensen blivit större.

    – Vi hinner inte med mer marknadsföring för vi är ju bönder i första hand. Föreningen äger ju ingenting och har inga anställda vilket gör det lätt att följa med i de ständiga upp och nedgångarna, avslutar Karl-Eric Johansson.

     Karl-Eric Johansson, ordförande i föreningen tillsammans med verksamhetsledaren Lars-Erik Johnsson utanför mangårdsbyggnaden till Osaby säteri där föreningen hyr kontor.
    Karl-Eric Johansson, ordförande i föreningen tillsammans med verksamhetsledaren Lars-Erik Johnsson utanför mangårdsbyggnaden till Osaby säteri där föreningen hyr kontor. FOTO: Anders Kristensson

    Lokal köttproduktion Kronoberg ekonomisk förening

    Bildades 2004 som en ekonomisk förening.

    Föreningen har 33 medlemmar varav runt 20 aktiva gårdar.

    Ingångsinsatsen var 2500 kronor.

    Föreningen säljer köttlådor med krav märkt nöt- och lammkött och en mindre mängd gris till jul.

    Föreningen säljer även kött till större kunder.

    Varje gård är dessutom fri att sälja djur själv.

    Inga anställda. Hade tidigare en anställd försäljare som blev en förlustaffär.

    Verksamhetsledaren Lars-Erik Johnsson sköter allt arbete i föreningen och fakturerar timmar.

    I år fick föreningen Växjö kommuns landskapspris för sitt arbete med att bevara det småländska kulturlandskapet.

    – Fint att få ett erkännande för vårt arbete, kommenterar ordförande Karl-Eric.

    Omsättning 1,5 miljoner 2016.

    LÄS OCKSÅ: Lokala bönder levererar kött till äldreboendeLÄS OCKSÅ: Kommun köper in sig i jordbrukLÄS OCKSÅ: Coop suktar efter svenskt superköttATL-TV: Kaninen – klappvänligt köttdjurATL-TV: Han har gått helt in för jersey 

    Relaterade artiklar

    Till toppen