Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 11 februari

    Lyckad satsning på rödkullor och besöksnäring

    Västra Näshulta

    På Magda Säteri är rödkullorna navet i verksamheten. Med tydliga mål har Christer Nordqvist utvecklat verksamheten till ett besöksmål med butiker, kafé och restaurang. Härnäst står övernattning på tur.

    Bild 1/5
     Ekologisk köttproduktion är en av hörnstenarna på Magda Säteri.
    Bild 2/5 Ekologisk köttproduktion är en av hörnstenarna på Magda Säteri.
     Gårdsbutiken inrymmer också ett kafé.
    Bild 3/5 Gårdsbutiken inrymmer också ett kafé. FOTO: Lotta Silfverbrand
     Magda Säteri har ett 40-tal rödkulliga dikor.
    Bild 4/5 Magda Säteri har ett 40-tal rödkulliga dikor. FOTO: Lotta Silfverbrand
     När Christer Nordqvist bestämde sig för att starta verksamhet på Magda Säteri kunde han ingenting om vare sig lantbruk eller djur.
    Bild 5/5 När Christer Nordqvist bestämde sig för att starta verksamhet på Magda Säteri kunde han ingenting om vare sig lantbruk eller djur.

    I en hage bakom ladugården på Magda Säteri går ett 40-tal rödkulliga dikor och gottar sig i en för dagen bländande decembersol. Ungdjuren, liksom gårdens båda tjurar, ligger och idisslar i halmen inomhus. Hagarna är integrerade med ladugården så att djuren kan gå ut och in som de behagar.

    – Det är ett bra system, stressfritt för djuren och arbetsbesparande för oss, säger Christer Nordqvist

    Omkring 40 djur skickas till slakt varje år. Köttet säljs i den egna gårdsbutiken, samt serveras i gårdens egna á la carte-restaurang.

    Gårdsbutiken som också inrymmer ett kafé är inhyst i den rödgula stallbyggnaden. Utöver det egna nötköttet är frysdiskarna laddade med lamm och fisk från granngårdarna. Tack vare goda samarbeten med ett flertal lokala producenter kan Christer Nordqvist förse sina kunder med ytterligare ekologiska och närproducerade produkter, som potatis, grönsaker, ost, ägg, mjöl, skorpor, sylt, honung, kryddor och en rad andra delikatesser.

    – Det är en bra bygd, där alla hjälps åt att lyfta fram varandra. För mig innebär det att butiken kan erbjuda allt som kan behövas för en komplett måltid.

    Gårdsbutik och loppis

    När Christer Nordqvist bestämde sig för att starta verksamhet på Magda Säteri hade han inte några som helst kunskaper om vare sig lantbruk eller djur. Han arrenderade gården av sin svärmor och började med att gå en lantbruksutbildning på Vretagymnasiet.

    Efter att ha upprättat en femårsplan med tydliga mål för varje år påbörjade han arbetet med att köpa in djur och bygga upp en besättning. 2013 började han sälja köttlådor och korv för att få igång verksamheten och prova på varumärket. För att locka kunder till gården öppnades också en loppisbutik i två våningar i ett magasin.

    – Den innebär mycket jobb utan att ge någon direkt inkomst, men kunderna tycker att det är trevligt, så den fyller sin funktion.

    Det senaste komplementet i konceptet på Magda är restaurangen som byggdes 2016. Den är inrymd i ett rum innanför butiken och kaféet och har plats för 50 gäster. Här, bland rustika möbler och blommiga tapeter serveras a la carte 1-2 gånger i veckan, beroende på säsong.

    Investeringen, som utöver restaurangen inkluderar en lagerlokal, kostade en halv miljon.

    – Det var det värt. Med undantag av tre enstaka kvällar har vi haft fullsatt sen start. Och allt har bekostats av intäkter.

    Kopromenad

    Den del i konceptet som kanske ändå uppskattas allra mest, både av Christer Nordqvist och besökarna, är de kovandringar som genomförs varje lördag.

    – Det innebär att vi går runt och hälsar på djuren, medan jag berättar om allt möjligt som folk vill veta mer om, som vad en lantras är, hur en kalvning går till, hur en kretsloppsgård fungerar.

    Han tror dock att det är helheten som lockar så många människor till gården.

    – Vare sig man kommer hit för att handla, fika eller äta så tror jag att lockelsen ligger i känslan av att man befinner sig mitt i ett aktivt lantbruk, med kor inpå knuten. Det har blivit viktigt för väldigt många att skaffa sig vetskap om hur maten de äter blir till.

    Christer Nordqvist når sin målgrupp för en relativt billig peng genom att annonsera på Facebook där företaget i dag har omkring 3 000 följare.

    Magdakullan har utvecklats i enlighet med Christers Nordqvists ursprungliga femårsplan. Och nu står nya projekt på schemat.

    – Det finns gott om byggnader på gården, så nästa steg blir att bygga boenden så att vi kan utöka konferensverksamheten.

    1. Var inte tveksam till att starta upp en verksamhet långt ute på landet, gästerna hittar ut och ser även bilturen som en del av upplevelsen. 2. Försök erbjuda produkter och upplevelser för alla grupper. Att det finns något för barnfamiljer, något för de som vill ha något exklusivt och något för de som vill fynda något prisvärt.3. Kontakta kommunen innan eventuell ombyggnad av ekonomibyggnader till butik eller café. Det krävs normalt bygglov och det finns ett antal regler att följa för att få godkänt av miljökontor, räddningstjänst, alkoholhandläggare med flera.Företagsform: Enskild firmaVerksamhet: Ekologisk köttproduktion och besöksnäring.Antal anställda: 2 heltider, 1 halvtid samt 6 timanställda.Omsättning: 4 miljoner (2017)Areal: 300 hektar, varav 45 bete, 85 åker, 20 sjö och 150 skog.

    Tre tips till andra som vill satsa på besöksnäring:

    1. Var inte tveksam till att starta upp en verksamhet långt ute på landet, gästerna hittar ut och ser även bilturen som en del av upplevelsen.

    2. Försök erbjuda produkter och upplevelser för alla grupper. Att det finns något för barnfamiljer, något för de som vill ha något exklusivt och något för de som vill fynda något prisvärt.

    3. Kontakta kommunen innan eventuell ombyggnad av ekonomibyggnader till butik eller café. Det krävs normalt bygglov och det finns ett antal regler att följa för att få godkänt av miljökontor, räddningstjänst, alkoholhandläggare med flera.

    Tre framgångsfaktorer enligt Christer Nordqvist:

    Ett opretentiöst koncept

    En bra grundprodukt tack vare stressfria och långsamväxande djur

    Duktig personal från bygden.

    Magdakullan

    Företagsform: Enskild firma

    Verksamhet: Ekologisk köttproduktion och besöksnäring.

    Antal anställda: 2 heltider, 1 halvtid samt 6 timanställda.

    Omsättning: 4 miljoner (2017)

    Areal: 300 hektar, varav 45 bete, 85 åker, 20 sjö och 150 skog.

    Till toppen