Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 18 maj

    Lurad av nätbedragare vid tröskköpet

    I torsdags fick John Häger hem sin tröska. Men nätbedragare gjorde affären dubbelt så dyr som han räknat med.

     Det var en tröska av denna modell, John Deere T660, som blev dubbelt så dyr som det var tänkt för John Häger.
    Det var en tröska av denna modell, John Deere T660, som blev dubbelt så dyr som det var tänkt för John Häger. FOTO: John Deere

    John Häger gjorde det mesta rätt. Ändå lyckades raffinerade nätbedragare lura honom på nästan en miljon svenska kronor. Vilket Landsbygdens Folk var först att rapportera om.

    Han har 150 mjölkkor och omkring 200 hektar åker på sin gård i Kovjoki, utanför Nykarleby i Finland. För en tid sedan blev han utköpt från den tröska han var delägare i. Därför måste han ha tag på en egen och började kolla på nätet efter begagnade tröskor i Sverige och Danmark:

    – Vi har inte så stort urval i Finland. Sedan är kronkursen bra också.

    Han fastnade för en John Deere T660 från 2011 hos Swedish Agro i Kalmar. Säljaren skickade filmer och svarade på frågor via mejl och till slut blev det affär. Kontrakt och en proformafaktura skickades över och allt var frid och fröjd. Men då kom det ett nytt mejl från huvudkontoret som sa att kontonumret var fel och att det skulle komma en ny faktura. Mejlet gav även sken av att vara vidarebefordrat till säljaren.

    – Allt var på välskriven svenska. Men jag kände ändå lite misstro och ville kolla så jag mejlade säljaren om allt var i sin ordning. Men det var bedragaren som fick det mejlet. Så naturligtvis var allt som det skulle, säger John Häger.

    Någon eller några hade troligen på något sätt kommit över korrespondensen mellan honom och säljaren och kunde därför genomföra bedrägeriet. Det enda som skiljde från de korrekta mejlen var att bedrägerivarianten hade adressen .com i stället för .se. John Häger fick till och med ett bekräftelsemejl dagen efter att affären var genomförd som sa allt var i sin ordning.

    Banken hörde av sig

    Men efter några dagar tog hans bank kontakt och meddelade att pengarna var frysta för att det såg som om någon hackat sig in på kontot. Då anmälde John Häger det inträffade till polisen. Efter några dagar visade det sig att banken inte kan hålla inne en utbetalning och att pengarna försvunnit från kontot.

    – Jag satte mig i bilen direkt och åkte till polisen för att göra en ny anmälan, nu om grovt bedrägeri och grovt dataintrång, säger John Häger.

    Hur det gått till kan han bara gissa.

    – Jag har skickat alla mejl via telefonen. Och någonstans har de snappats upp. Jag vet inte var, men det är mer sannolikt att en stor maskinkedja gör stora utlandsaffärer jämfört med mig som enskild lantbrukare.

    John Häger valde att köpa från ett stort bolag just för att slippa den här typen av kupper.

    – Man har ju läst om folk som betalat privatpersoner en handpenning men sedan varken sett någon maskin eller sina pengar mer.

    Nu står tröskan på gården i alla fall. Men den blev dubbelt så dyr som det var tänkt. För de 90 000 euro, över 955 000 svenska kronor, han betalat bedragarna är det osäkert om han får tillbaka.

    – Banken har fått gå in och hjälpa till. Men det blev bästa alternativet trots allt för utan tröska går det inte.

    Björn Pettersson är vd för Swedish Agro. Han vill inte uttala sig om det som inträffat då det pågår en polisutredning.

    Men kan du säga något om det är en enstaka händelse eller om det inträffat fler fall som liknar det här?

    – Det finns inget mönster, så mycket kan jag säga, säger Björn Pettersson.

    Relaterade artiklar

    Till toppen