Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 18 mars

    ”Att vara lantbrukare är ett arbete som pågår ständigt”

    Arbetet som bonde sätts inte på paus på grund av coronaviruset – det menar LRF Ungdomen. Nu har de startat två digitala kampanjer för att visa på vikten av svensk matproduktion.

    – Att vara lantbrukare är ett arbete som pågår ständigt, säger ordförande Elisabeth Hidén.

    FOTO: Lotta Silfverbrand/Katarina Cumselius, LRF

    På några dagar har flera upprop i form av hashtags i sociala medier dykt upp för att stötta svenska lantbrukare och för att visa konsumenter att arbetet med svensk matproduktion fortsätter under den rådande coronapandemin. Två som startats av LRF Ungdomen är #farmingasusual och #vifyllerhyllorna.

    Den senare handlar om att uppmärksamma de tomma hyllorna som synts i flera mataffärer under den senaste veckan. Ungdomsförbundets ordförande Elisabeth Hidén berättar att det handlar om att lyfta vikten av svensk matproduktion.

    – Vi vill uppmärksamma och belysa att så här skulle det kunna se ut om krisen skulle slå så hårt att det drabbar livsmedelsimporten. För även om hyllorna är helt fyllda är det bara 50 procent av varorna som är svenska produkter. Om man som konsument väljer att köpa svenskt kan den andelen öka så att det blir mer svenskproducerad mat i butikerna vilket innebär högre självförsörjning.

    ”Svenska bönder fortsätter”

    Med hashtagen #farmingasusual är tanken att ge lantbrukare en chans att visa konsumenter och även varandra hur arbetet ser ut på gårdarna. Det är en global hashtag och på Instagram finns det nu mer än 100 inlägg där användare har använt den.

    – Vi har fått extremt positiv respons på det här initiativet. Just nu är det mycket som stannar upp i vardagen för många och saker förändras, men då vill vi visa att svenska bönder fortsätter jobba. Att vara lantbrukare är ett arbete som pågår ständigt, säger Elisabeth Hidén.

    Har ni något mål med vad ni vill uppnå med kampanjerna?

    – Min önskan är att det ska bli självklart för svenska konsumenter att i första hand köpa svensk mat. Man är noga med mycket andra saker när det gäller kosten, men jag vill att det blir mer fokus på just det svenskproducerade.

    Vad har ni fått för respons från konsumenter?

    – I mitt flöde är det framför allt lantbrukare som delar inlägg och peppar varandra. Men det kommer in mycket kommentarer från folk som vill stötta och det är där konsumenterna kommer in.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen