Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 19 september

    LRF: Tråkigt att ställa bonde mot bonde

    Palle Borgström, förbundsordförande i LRF är, mycket kritisk till den senaste tidens omdebatterade reklamkampanjer i livsmedelssektorn som han menar ställer bonde mot bonde och slår split mellan olika produktionsgrenar i lantbruket.

     Palle Borgström tycker det är dumt att reklamkampanjerna från Oatly och Kronfågeln ställer bönder mot varandra.
    Palle Borgström tycker det är dumt att reklamkampanjerna från Oatly och Kronfågeln ställer bönder mot varandra. FOTO: ATL

    Det är inte bara Oatlys kampanj ”Spola mjölken”, där mjölkproduktion svartmålas som en klimatbov, som retar upp Lantbrukssverige just nu. Även Kronfågels reklamsatsning, där miljönyttan med kycklingkött framhålls på bekostnad av rött kött, möter kritik.

    Metoden kallas negativ kampanj och är en teknik där konkurrenternas produkter smutskastas.

    ”Otroligt tråkigt att se kampanjerna från både Oatly och Kronfågel. Aktörerna inom svensk matproduktion behöver stå starka tillsammans och inte kasta skit på varandra. Jag är säker på att varken odlare eller uppfödare uppskattar den polarisering som kampanjerna leder till. Alla goda krafter behövs i svensk matproduktion”, skriver LRF:s ordförande Palle Borgström på Twitter.

    Han utvecklar resonemanget i en intervju med ATL. Och tror bland annat att kampanjerna kommer att slå tillbaka mot bolagen.

    – Jag är övertygad om att konsumenterna ser igenom sådant här. Både Oatly och Kronfågel har fått mycket kritik för sina kampanjer och vad jag kan se i mina flöden så är det många negativa reaktioner från konsumenter, säger Palle Borgström.

    Han menar att kampanjerna är ”onödiga och olyckliga” och ”inte för oss närmare en lösning i klimatfrågan”.

    – En slutsats som jag drar är att det här visar återigen att konsumenterna ska akta sig för enkla budskap och lösningar på frågor som är komplicerade, säger Palle Borgström

    Heidi Wold, kommunikationsdirektör på Scandi Standard som äger varumärket Kronfågel, bekräftar att kampanjen är ett sätt att förenkla för konsumenten ”att navigera i all tillgänglig information.”

    ”Vi kan förstå att det kan uppfattas som att Kronfågel ställer producenter mot varandra men ambitionen är att hjälpa konsumenter genom att visa olika jämförande exempel, exempelvis används även flyg- och bilresors klimatpåverkan, för att sätta det i relation till vardagliga saker konsumenter kan relatera till”, skriver hon i ett mejl till ATL.

    Lantmännen är fjärde största ägare i Scandi Standard och vd Per Olof Nyman ingår i kycklingkoncernens valberedning. Trots det väljer Lantmännen att inte kommentera kampanjen.

    Relaterade artiklar

    Till toppen