Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 26 februari 2016

    LRF startar mjölkjour för bönder

    Psykologer och telefonsamtal ska hjälpa svenska bönder genom mjölkkrisen när LRF startar mjölkjour på tisdag. - Man kan känna sig ensammast i världen, säger Anders Källström, VD och koncernchef LRF, till atl.nu

    Anders Källström.
    Anders Källström.

    De svenska mjölkbönderna går genom en tuff tid med låga priser och tuff konkurrens. På tisdag öppnar LRF telefonjour för att stötta bönderna såväl företagsmässigt som personligen.

    – Vi har gjort insatser vid griskrisen 2009 och senare vid krisen kring Milko. Vi ser nu en långvarig nedgång på mejerimarknaden som inte inträffat tidigare i modern tid och jouren är ett led i vårt omsorgsarbete för våra medlemmar, säger Källström.

    Men krisen är inte ny, varför har den inte startats tidigare?

    – Den är inte ny men har fördjupats. Och vi har som sagt ett löpande omsorgsarbete.

    Telefonjouren ska finnas året ut är det tänkt och någon omedelbar ljusning i krisen ser inte Källström.

    – Nej det finns väl tyvärr inget som talar för det inom den närmaste tiden.

    "Vi är en omsorgsorganisation"

    Via telefonjouren ska bönder kunna få stöd med frågor kring stöd och utbetalningar men också erbjudas att tala med psykolog och omsorgsgrupper. Insatsen görs i samarbete med LRF Konsult, Växa och Jordbruksverket.

    Men är det verkligen en telefonjour som de svenska bönderna är i behov av?

    – Vi är en omsorgsorganisation och har märkt ökad efterfrågan av detta. Man kan känna sig ensammast i världen som lantbrukare och vi vill finnas där.

    Telefonjouren kommer att vara öppen dagtid men dygnet runt via mejl enligt Källström.

    Relaterade artiklar

    Till toppen