Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Arbetsliv 2 mars 2017

    Vinstlyft för LRF Media

    Mediekoncernen LRF Media redovisar en rejäl resultatförbättring för 2016. Försäljningen av bland andra magasinen Hembakat, Lantliv och Traktor Power står bakom vinstlyftet.

     Ann Henriksson, VD på LRF Media.
    Ann Henriksson, VD på LRF Media. FOTO: Ann Lindén

    LRFs mediebolag ökade rörelseresultatet under 2016 till 48,2 miljoner kronor, jämfört med en förlust på 57, 4 miljoner året innan.

    Vinst före skatt blev 57,4 miljoner kronor under fjolåret.

    Största skälet till resultatförbättringen är försäljningen av tidigare magasin samt genomförda kostnadseffektiviseringar.

    Enligt Ann Henriksson, VD på LRF Media, visar resultatet också på en stark annonsutveckling för koncernens tidningar. Under de senaste månaderna har förlaget lanserat de digitala produkterna ATL Premium och Skogsägaren.

    Varför väljer LRF Media att satsa på digitala produkter?

    – LRF Medias printprodukter är uppskattade och vi har en stark position som vi ska behålla. Samtidigt efterfrågar en del av våra kunder digitala produkter och vi vill också kunna nå nya kunder genom att vidareutveckla våra produkter och tjänster. Nyligen har vi till exempel lanserat ATL Premium som många prenumeranter och nya kunder visat intresse för, säger Ann Henriksson.

    Förlaget har minskat sina kostnader kraftigt de senaste åren genom bland annat personalminskningar i flera omgångar.

    Kommer vi se fler sparprogram framöver?

    – Vi har gjort ett stort jobb för att minska våra kostnader, nu jobbar vi stenhårt för att öka intäkterna. Så inga sparprogram planeras, men man kan aldrig säga aldrig. Det beror på hur väl vi lyckas att erbjuda bra innehåll, attraktiva produkter och tjänster som är till nytta och nöje för våra läsare, våra användare och våra annonsörer och som de vill betala för.

    Hur ser det ut för 2017, kommer LRF Media att klara av att fortsätta leverera svarta siffror utan stora intäkter från till exempel försäljningar av magasin?

    – Ja det kommer vi att göra, vi har flera positiva signaler i vår kärnaffär, säger Ann Henriksson.’

    Titlar som såldes under 2016

    Lantliv, Lantliv Mat & Vin, Gods & Gårdar, Allt om Vin samt Hembakat såldes till Bonnier Tidskrifter.

    Allt om Historia, Populär Historia, Militär Historia och Släkthistoria köptes av Bonnier Publications.

    Driva Eget, Härliga Hund, Jaktmarker & Fiskevatten, Minnenas Journal och Traktor Power såldes till förlaget Svenska Media Docu AB.

    LRF Media-koncernen, Helår 2016

    Omsättning 413,3 (473,6)

    Rörelseresultat 48,2 (-57,4)

    Vinst före skatt 57,4 (-59,1)

    Miljoner kronor (2015 i parentesen)

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen