Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 15 januari

    LRF i massiv reklamoffensiv på grund av granskningen

    LRF har köpt flera helsidesannonser i Sveriges största tidningar i samband med det nya avsnittet av Uppdrag granskning av enskilda Kravgårdar.

    – UG:s program ger en ordentlig dipp i förtroendet, säger förbundets kommunikationschef Gunnar Gidefeldt.

    ”God djuromsorg börjar med bonden”. Det är rubriken i LRF:s helsidesannons som publicerats på bästa reklamplats i landets största dagstidningar under två dagar den här veckan. Det har också köpts digitala annonser hos flera tidningar, bland annat Aftonbladet.

     Dagens Nyheter, Dagens Industri, Sydsvenskan, Göteborgs-Posten och Svenska Dagbladet är några av de tidningar som LRF har valt att sätta in annonssidan i.
    Dagens Nyheter, Dagens Industri, Sydsvenskan, Göteborgs-Posten och Svenska Dagbladet är några av de tidningar som LRF har valt att sätta in annonssidan i. FOTO: Skärmavbild

    – Vi valde att gå ut stort och brett och ville visa allmänheten vad vi tänker. Vi har en möjlighet att nå halva Sveriges befolkning på det här sättet, säger Gunnar Gidefeldt, LRF:s kommunikationschef till ATL.

     Gunnar Gidefeldt är kommunikationschef på LRF.
    Gunnar Gidefeldt är kommunikationschef på LRF. FOTO: Hans Berggren/LRF

    Bakgrunden är SVT:s program Uppdrag Gransknings avslöjanden om bristande djuromsorg på Kravgårdar som sändes i onsdags. Parallellt med det programmet har också TV4 Nyheternas rapportering om ett Krav-slakteri väckt starka reaktioner.

    LÄS OCKSÅ: Kritiserat slakteri stänger

    LRF:s annons består av en text som handlar om svensk djuromsorg, att de flesta sköter sina djur mycket bra men att det finns problem på en del gårdar och att arbetet ska öka för att stötta bönder med problem. En del har reagerat på att annonsen har så mycket text, berättar Gunnar Gidefeldt.

    – Men frågan är så komplex att ett ”catchigt” kort reklambudskap inte skulle fungera. Vi tror att de som sett programmet och vill veta mer är intresserade och vill läsa.

    ”Ju större kris desto vanligare”

    Hampus Knutsson, krisexpert på PR-byrån Prime, säger till ATL att det är ganska ovanligt att använda helsidesannonser som en strategi vid kriser.

    – Men det finns i verktygslådan. Ju större krisen är desto vanligare blir det verktyget. Men med det sagt tycker jag att annonsen är ganska bra. När en kris slår till så gäller det att agera ansvarsfullt, öppet och professionellt. Jag skulle gissa att den också har ett viktig internt signalvärde i kommunikationen med LRF:s medlemmar.

     ”Det krävs mer än ett bondeoffer för att återupprätta förtroendet, det blir viktigt att kunna visa att gårdar lever upp till högt ställda krav”, säger Hampus Knutsson, expert på kriskommunikation vid PR-byrån Prime.
    ”Det krävs mer än ett bondeoffer för att återupprätta förtroendet, det blir viktigt att kunna visa att gårdar lever upp till högt ställda krav”, säger Hampus Knutsson, expert på kriskommunikation vid PR-byrån Prime. FOTO: Prime

    Även nästa vecka handlar Uppdrag Granskning om bristande djurvälfärd på svenska gårdar, och sätter LRF mer i fokus. På bara ett år har det därmed gjorts fyra enskilda avsnitt som handlar om brister i svensk djurhållning inom lantbruket.

    Hur påverkar detta allmänhetens förtroende för svenska bönder?

    – När de här programmen går så skapar det en ordentlig dipp, framför allt på kort sikt. Men det tar också mycket tid, kraft och energi att vända det här och återfå förtroende. Det ger skada helt enkelt. Det finns risk över tid att vi tappar allmänhetens förtroende för svensk mat, säger LRF:s Gunnar Gidefeldt som tidigare också jobbat med kommunikationsfrågor på Arla.

    Finns det anledning till mer självkritik från LRF och branschen efter programmen?

    – Jag känner att det finns en stark gemensam ambition att det går att förbättra saker och ting. Men det är inte så att det inte arbetades med frågan om djurvälfärd innan. Vi jobbar med frågorna varje dag och vi kommer jobba ännu hårdare med det.

     Med kampanjen har LRF haft möjlighet att nå halva landets befolkning, enligt Gunnar Gidefeldt. Kampanjen har rullat både digitalt och i dagstidningar.
    Med kampanjen har LRF haft möjlighet att nå halva landets befolkning, enligt Gunnar Gidefeldt. Kampanjen har rullat både digitalt och i dagstidningar. FOTO: Skärmavbild

    Hampus Knutsson tror att avslöjandena kan skada branschen på både kort och lång sikt:

    – Helt enkelt för att det går rakt in i människors hjärtan och att alla konsumenter är överens om att man aldrig får tumma på djuromsorgen.

    – Därför tror jag att de som blir mest förbannade av de fruktansvärda bilderna är de bönder som sköter sig till punkt och pricka.

    UPPDRAG GRANSKNING OCH KRAV:Uppdrag granskning: ”Krav undviker eller förvränger viktiga fakta”Krav i replik: ”Inte systemfel i kontrollen”Kritiserat Krav-slakteri stoppar slaktenKrav om granskningen: Stämmer inte med vår bildKravbönder: ”Liten klick gör stor skada”Ledare: Låt inte enskilda fall drabba hela näringen

    ”Gilla läget och hata slumpen” – några råd om kriskommunikation

    • Det vanligaste misstaget är att man fokuserar på det som är fel i rapporteringen istället för det som kan stämma. En annan klassiker är att stoppa huvudet i sanden, händerna i fickan och hoppas på det bästa. Det brukar vara extremt ineffektivt.
    • Det allra viktigaste är att svara på frågor i medierna, man kan inte köpa sig trovärdighet med enbart annonsering. Om man inte bemöter kritik, så blir man heller inte av med den.
    • I kriskommunikation gäller också Leif GW Perssons karaktär Evert Bäckströms motto: Gilla läget, hata slumpen och krångla inte till det i onödan.

    Källa: Hampus Knutsson, krisexpert på PR-byrån Prime.

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Läs mer om

    Till toppen