Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 4 oktober

    LRF: Turisterna borde vara med och betala

    Visby.

    Gotlänningarna och företagen på ön får ta smällen när Destination Gotland höjer priserna. Turisternas båtbiljetter ligger kvar på samma nivå.

    – De borde också vara med och betala, säger LRF Gotlands ordförande Anna Törnfelt.

     Sjövägen mellan Gotland och fastlandet blir 15 procent dyrare på ett halvår – men bara för frakter och gotlänningar. Turisterna slipper betala.
    Sjövägen mellan Gotland och fastlandet blir 15 procent dyrare på ett halvår – men bara för frakter och gotlänningar. Turisterna slipper betala. FOTO: Börge Nilsson

    Svensk inrikestrafik ska minska sina utsläpp av växthusgaser med 70 procent till år 2030. För att klara det behöver Destination Gotland investera i ytterligare en färja som drivs med flytande naturgas och som också kan köras på klimatsmart biogas. Tillsammans med gasfärjan M/S Visborg, som sattes in i våras, är det en investering på 3 miljarder svenska kronor.

    Kritik mot beslutet

    Priserna höjs i två steg för fastboende gotlänningar och frakter, först i oktober och sedan i januari 2020. Beslutet kritiseras av LRF Gotland som kallar prishöjningen helt orimlig. Dessutom kom den med så kort varsel att bönder inte kan kompensera sig för de ökade kostnaderna.

    – Det är väldigt tufft för våra odlare. De har själva avtal med dem som köper produkterna från Gotland, och de priserna sattes i november och december i fjol för det som skördas i år, säger LRF Gotlands ordförande Anna Törnfelt.

     LRF Gotlands ordförande Anna Törnfelt anser att prishöjningen är helt orimlig.
    LRF Gotlands ordförande Anna Törnfelt anser att prishöjningen är helt orimlig. FOTO: LRF

    Destination Gotland har motiverat höjningen med att priserna för frakt och bofasta i princip har stått stilla sedan 2012.

    Någon kritik mot själva syftet, att investera i klimatsmarta transporter, har inte LRF.

    – Men om man vill göra förändringar för att nå klimatmål måste man ha en dialog med staten och inte bara lägga kostnaden på enskilda fraktköpare och lokala passagerare, tycker Anna Törnfelt.

    Gotlänningar får rabatt

    Christer Bruzelius, VD på Destination Gotland, håller inte med om att turisterna gynnas. Gotlänningar har 40 procents rabatt.

    ”Besökarna betalar redan i dag ett högre pris”, skriver han i ett mejl till ATL.

     Christer Bruzelius, VD på Destination Gotland.
    Christer Bruzelius, VD på Destination Gotland. FOTO: Destination Gotland

    På Trafikverket handlägger Lars Hellström frågor om Gotlandsavtalet. Han är medveten om kritiken från gotlänningarna, men säger att villkoren i det nuvarande avtalet ligger fast.

    – I dag har vi inget svar på vem som ska betala klimatanpassningen för Gotlandstrafiken, men en arbetsgrupp arbetar med frågan om hur det ska se ut i det nya avtalet som börjar gälla 2027, säger Lars Hellström.

    Staten subventionerar med halv miljard per år

    Varje år subventionerar skattebetalarna färjetrafiken till och från Gotland med 498 miljoner kronor. Det regleras i ett avtal som upphandlas i tioårsintervaller. Nuvarande avtal gäller till den 31 januari 2027 och medger den 15-procentiga prishöjning som Destination Gotland beslutat om.

    Varje år transporterar färjorna 1,76 miljoner passagerare, 560 000 personbilar och 810 000 längdmeter gods. Under sommaren 2019 (juni–augusti) ökade antalet resenärer med 3,5 procent.

    Relaterade artiklar

    Till toppen