Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 26 september

    LRF-chef försvarar Arlas ”spola havre”-kampanj

    LRF:s kommunikationschef Gunnar Gidefeldt var med och tog fram Arlas negativa kampanj mot havredryck. Nu ska han även föra spannmålsböndernas talan.

     Gunnar Gidefeldt, LRF:s kommunikationschef.
    Gunnar Gidefeldt, LRF:s kommunikationschef. FOTO: Hans Berggren/LRF

    Oatly har fått ta emot massiv kritik för sin negativa kampanj ”Spola mjölken”, som bland annat anmälts flertalet gånger till Konsumentverket. I början av veckan gick Arla i sin tur vidare med sina reklamfilmer riktade mot mjölkalternativ.

    I praktiken kan filmerna ses som en ”Spola havre”-kampanj, eftersom havredrycken enligt en genomgång av Dagens Nyheter står för minst två tredjedelar av försäljningen av vegetabiliska mjölkprodukter.

    Arlas filmer lanserades för första gången i slutet av augusti 2018 och avslutas alltid med en knuten näve som – till svulstig rockmusik – slår bort ett paket alternativmjölk. En av de högst ansvariga för framtagandet av kampanjen var Gunnar Gidefeldt, då kommunikationsdirektör för Arla.

    Har bytt hatt

    I dag är Gunnar Gidefeldt i stället kommunikationschef för LRF. Han uppger för ATL att det var Arla Sveriges marknadsdirektör Cecilia Kocken som var högst ansvarig i framtagandet av kampanjen, men att han satt med i den grupp som tog beslut om byrå- och idéval.

    – Grunden i kampanjen var att berätta om att mjölk smakar mjölk, vilket jag tyckte gjordes med humor. Kan man inte se humorn i det så har man olika syn på kommunikation, säger Gunnar Gidefeldt.

    Oatly tycker väl att deras reklam är rolig också, med Kjell Bergqvist och allt?

    – Den handlar om att det ena är bättre än det andra och det tycker jag leder till en olycklig polarisering.

    Så du är mindre kritisk till Arlas reklam än till Oatlys?

    – Ja, om man kopplar det här till ett varumärke. Den reklamen handlar om att byta något mot något annat.

    Men alla Arlas filmer avslutas med en knuten näve som boxar bort alternativ mjölk till förmån för Arla. Handlar inte det om samma sak?

    – Hela skillnaden mellan reklamerna är att Arla pratar om sin egen produkt och lyfter i det här fallet smaken, medan Oatly vill att konkurrenten ska spolas, säger Gunnar Gidefeldt.

    Du har uttalat dig som LRF:s representant både när Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter berättat om kriget mellan Arla och Oatly. Är det lämpligt med tanke på din bakgrund inom Arla?

    – Det är ju så att man byter jobb ibland, nu företräder jag LRF:s medlemmar och ingen annan. Och jag uttalar mig utifrån vad medlemmarna berättar för mig och redan själva berättat i media. Poängen är ju den att vi behöver både Arla och Oatly med deras innovations- och exportkraft. Vi behöver inte mer polarisering i vår egen bransch, säger Gunnar Gidefeldt.

    Läs också: Barnsligt av Oatly att kampanja på hemmaplanLäs också: LRF: Tråkigt att ställa bonde mot bondeExtern länk: Se Arlas reklamfilmer här, här och här!

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen