Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 16 januari

    Varning för uppbruten marknad

    Livsmedelsföretagen oroas av den matnationalistiska trenden. LRF tar det mer med ro.

     Det finska ursprungsmärkningskravet är sannolikt det som kan påverkar svenska företag mest menar Nicklas Amelin, EU-expert på Livsmedelsföretagen.
    Bild 1/2 Det finska ursprungsmärkningskravet är sannolikt det som kan påverkar svenska företag mest menar Nicklas Amelin, EU-expert på Livsmedelsföretagen.
     Ur ett bondeperspektiv, är det lättare att få ut ett mervärde om det är vi själva som står för att beskriva vårt ursprung, och garantera det, än om det är lagstiftning som gör det, säger Anders Holmestig, tillförordnad enhetschef för livsmedelsföretagande på LRF.
    Bild 2/2 Ur ett bondeperspektiv, är det lättare att få ut ett mervärde om det är vi själva som står för att beskriva vårt ursprung, och garantera det, än om det är lagstiftning som gör det, säger Anders Holmestig, tillförordnad enhetschef för livsmedelsföretagande på LRF.

    Inga av de nationella ursprungsmärkningskraven har varit i kraft längre än runt ett år, vilket gör det svårt att bedöma effekterna för svenska livsmedelsproducenter.

    – Det som kanske påverkar svenska företag i allra högst utsträckning är nog Finland, som har infört det här väldigt nyligen, så det är lite tidigt, säger Nicklas Amelin, EU-expert på Livsmedelsföretagen.

    Det hindrar inte branschorganisationen från att oroa sig för att trenden med nationella regelverk riskerar att trasa sönder den inre marknaden och kraftigt försvåra för livsmedelsföretag att köpa sina råvaror där det passar dem bäst.

    LÄS OCKSÅ: Matnationalismen växer i EU

    – Man kan tala om en åternationalisering som både är skadlig för livsmedelsmarknaden och spär på nationalistiska strömningar i många länder, som är oroväckande även av helt andra skäl.

    Svenskt inte nödvändigtvis bättre

    Livsmedelsföretagen är en av ägarna till den frivilliga ”Från Sverige”-märkningen. Den bygger ju också på idén att svenska livsmedel är bättre än utländska motsvarigheter. Nicklas Amelin säger att det inte är oproblematiskt att framhäva nationellt ursprung som ett mervärde i sig självt.

    – Vi har hela tiden varit tydliga med att svenska råvaror inte nödvändigtvis är kvalitetsmässigt bättre än andra. Vi gör det här för att konsumenterna efterfrågar det.

    Livsmedelsföretagen är nöjda med hur regering och myndigheter mött utvecklingen, och ser inte att det finns något mer att göra på hemmaplan. Det som krävs är att EU-kommissionen och andra medlemsländer inte godtar vad Livsmedelsföretagen menar är ogiltiga skäl för att införa tvingande ursprungsmärkningar på nationell nivå.

    LRF lugna

    På LRF är man inte nämnvärt oroad av utvecklingen. Liksom Livsmedelsföretagen är man mycket nöjd med hur ”Från Sverige” fungerar, och ser ingen anledning att driva att ursprungsmärkningen görs obligatorisk.

    – Rent krasst, ur ett bondeperspektiv, är det lättare att få ut ett mervärde om det är vi själva som står för att beskriva vårt ursprung, och garantera det, än om det är lagstiftning som gör det, säger Anders Holmestig, tillförordnad enhetschef för livsmedelsföretagande på LRF.

    Den frivilliga märkningen ”Från Sverige”

    Märkningen ägs av LRF, Livsmedelsföretagen och Svensk Handel. För att få använda märkningen ska fem kriterier vara uppfyllda.

    1. Alla djur är födda, uppfödda och slaktade i Sverige.

    2. Odling har skett i Sverige.

    3. All förädling samt packning har gjorts i Sverige.

    4. Kött-, ägg-, fisk-, skaldjurs-, fågel- och mjölkråvara är alltid 100 procent svenskt, även i sammansatta produkter som korv eller fruktyoghurt.

    5. I sammansatta produkter ska minst 75 procent vara svenskt. Ost, müsli, leverpastej, korv, fruktyoghurt eller en kaka med choklad är några exempel på sammansatta produkter.

    LÄS MER: Franskmärkt mjölk orsakar belgisk ilskaPREMIUM: Svenskt märke lockar allt fler företagLÄS OCKSÅ: Frankrike testar ursprungsmärkning

    Till toppen