Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 3 januari 2020

    Ökat sug efter ”trygg” mat gynnar potatis

    Enligt en undersökning från Livsmedelsföretagen råder en uppåtgående trend för en klassiker i köket: Potatisen.

    Lax, kött av bra kvalitet, alkoholfri öl och vegetariskt är andra livsmedel som fortsätter att öka i popularitet.

     2019 var grönkålen mest populär enligt undersökningen, men i år verkar potatisen vara mer på folks läppar.
    2019 var grönkålen mest populär enligt undersökningen, men i år verkar potatisen vara mer på folks läppar. FOTO: Mostphotos

    Under pandemiåret tycks potatisen ha seglat upp som en favorit i köket för många svenskar. Detta enligt en undersökning som Demoskop har genomfört på uppdrag av branschorganisationen Livsmedelsföretagen. Undersökningen finns sammanställd i ”Livsmedelsföretagens stora julmatsundersökning” 2020.

    Drygt 1 000 svenskar fick frågan vilket livsmedel som de anser har varit särskilt trendigt eller aktuellt i år – och för många av dem som har svarat faller valet på potatisen.

    ”Under året har vi sett ett stort uppsving för känslomässigt trygg mat i form av husmanskost och traditionella rätter, rätter som ofta innehåller eller flankeras av potatis i olika former”, säger Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagen, i ett pressmeddelande.

    Även lax och kött av högre kvalitet, alkoholfri öl och mer vegetariska alternativ hamnar, liksom de senaste åren, i topp.

    Större bredd och matintresse

    Enligt Livsmedelsföretagen syns en större bredd bland svenskarnas svar jämfört med tidigare år; med exempel från kimchi och poké bowls, hembakat, fabriksbakat eller bageriköpt bröd, till gryner, energidrycker och allsköns kål.

    ”Något som gissningsvis beror på att vi fått mer tid hemma att testa olika smaker och produkter och anpassa vår mat och dryck efter den egna smaken”, säger Björn Hellman, vd på Livsmedelsföretagen, i pressmeddelandet.

    Enligt branschorganisationen återspeglas detta i flera undersökningar som de har gjort bland allmänheten under året, som också visar att svenskarnas intresse för att stå i köket tycks ha ökat, liksom medvetenheten och intresset för välgjord mat och dryck. Det gäller enligt vd Björn Hellman oavsett om det handlar om kött, fisk, vegetariskt, smaksatt vatten eller öl.

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Läs mer om

    Till toppen