Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 23 februari

    Lantmännen bäst i Sverige på reklam

    Lantmännens reklam är bäst enligt svenska folket. Det visar en sammanställning som branschtidningen Resumé gjort.

     Lantmännen jobbar med att vara naturnära, ärlighet, transparens, positivitet och svenska bönder. Det skapar kommunikation som är lätt att tycka om, en trygghet och en känsla av att gå tillbaka till rötterna, enligt reklamexperten Mats Rönnes.
    Lantmännen jobbar med att vara naturnära, ärlighet, transparens, positivitet och svenska bönder. Det skapar kommunikation som är lätt att tycka om, en trygghet och en känsla av att gå tillbaka till rötterna, enligt reklamexperten Mats Rönnes.

    När branschtidningen Resumé sammanställt mätningar från ett antal mätinstitut och mediekanaler var det bara en aktör som fanns med i alla kategorier när svenska folket listar olika varumärken som står sig bra när det handlar om faktorer som svenskhet, långsiktighet, tydlighet och ett gott syfte.

    – De har en bred målgrupp, i princip hela det svenska folket, så det är en tacksam kommunikativ bas. Sedan jobbar de med att vara naturnära, ärlighet, transparens, positivitet och svenska bönder. Det skapar kommunikation som är lätt att tycka om, en trygghet och en känsla av att gå tillbaka till rötterna, var reklamexperten Mats Rönnes förklaring till Resumé till varför Lantmännens reklam tycks vara så uppskattad.

    Viktigaste faktorerna

    Förtroende och gillande är de faktorer som rankas högst när Lantmännen förtestar sin reklam enligt bolagets marknads- och kommunikationschef Mark Robinson:

    – ”Ansvar från jord till bord” kommer från att vi har verksamheter i hela kedjan, från bönderna som äger Lantmännen till de produkter som går ut till konsument. Den andra delen är betydelsen av att definiera vår roll som företagsvarumärke. Om vi nu tittar på konsumentdrivkrafterna för våra kunder är det ansvar, ursprung, trovärdighet och svenska lantbrukare som är viktigast, berättar han för Resumé och fortsätter:

    – När strategin togs fram så var den väldigt framsynt och Lantmännen har vågat hålla i den under väldigt lång tid. Idag är den mer relevant än någonsin.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen