Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 28 augusti

    Undersökning: Lantbrukssektorn tar stort socialt ansvar

    Flera välkända aktörer inom lantbrukssektorn anses ta ett stort samhällsansvar, enligt en ny undersökning. I topp hittar vi Lantmännen.

     Lantmännen anses ta ett stort samhällsansvar, visar en ny rapport.
    Lantmännen anses ta ett stort samhällsansvar, visar en ny rapport. FOTO: Mostphotos

    Lantmännen uppfattas som den svenska arbetsgivare som ger tillbaka mest till samhället, följt av skogsägarföreningen Södra Skogsägarna. På fjärdeplats hittar vi Arla och på plats nio skogsbolaget SCA.

    Det visar en färsk rapport om bland annat svenska arbetsgivares popularitet som Kantar TNS gjort på uppdrag av bemanningsföretaget Randstads Employer Research. Totalt har drygt 6 200 svenskar tillfrågats i undersökningen som mäter attraktiviteten hos de 150 största privata arbetsgivarna i Sverige.

    När det gäller de mest attraktiva arbetsgivarna finns inget företag inom lantbrukssektorn på topp tio-listan.

    Trevlig arbetsmiljö viktigast

    22 procent av dem uppger att de vill jobba på företag som tar samhällsansvar, en ökning från 19 procent i fjol. Detta är allra viktigast för dem mellan 18-24 år. I den gruppen rankar 31 procent det som centralt.

    Av de tio punkter som listas i undersökningen ligger punkten ”Ger tillbaka till samhället” dock på sista plats. Sett till samtliga arbetsföra åldersgrupper har trevlig arbetsmiljö, intressanta arbetsuppgifter och balans mellan jobb och fritid stor betydelse.

    ”Men det finns ett kriterium som blir allt viktigare och det är socialt ansvarstagande. Det sticker också ut extra mycket när det gäller att attrahera medarbetare i åldern 18 till 24 år”, säger Johan Lagercrantz, VD för Randstad Sverige, i ett pressmeddelande.

    Arbetsgivarna som anses ge tillbaka mest till samhället

    1. Lantmännen

    2. Södra Skogsägarna

    3. Alten

    4. Arla

    5. WSP

    6. Epiroc

    7. Tetra Pak

    8. Ica

    9. SCA

    10. Apotek Hjärtat

    Källa: Randstad Employer Brand Research

    Andel per åldersgrupp som anser att socialt ansvarstagande är viktigt hos en arbetsgivare

    18 – 24 år: 31 procent

    25 – 34 år: 23 procent

    35 – 54 år: 19 procent

    55 – 64 år: 22 procent

    Källa: Randstad Employer Brand Research

    Relaterade artiklar

    Till toppen