Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 25 mars

Landshypotek fortsätter växa

Landshypotek fortsätter att växa, men det mesta av vinsten stannar i banken. Det visar årsredovisningarna för 2020. Styrelsens förslag till utdelning motsvarar i snitt 3 972 kronor per medlem.

Arkivbild.
    Arkivbild. FOTO: Mats Wilhelm/TT

Fokus på klimat och hållbarhet präglar de båda årsredovisningarna från Landshypotek Bank och Landshypotek Ekonomisk Förening.

I november utökade Landshypotek sin andra gröna obligation som finansierar svenskt skogsbruk. Emissionen var på 2,5 miljarder kronor och mötte enligt banken ett stort intresse från investerare. Landshypotek har sammanlagt emitterat 10,8 miljarder kronor i gröna obligationer och uppger sig nu vara Nordens största emittent av gröna säkerställda obligationer.

Växer på bolån

Bolånen är den delen av verksamheten som fortsätter att växa mest, framgår det av årsredovisningarna. Utlåningen uppgick 2020 till 83 miljarder kronor, en ökning med 8,7 procent jämfört med 2019. Räntenettot ökar också och resultatet landar på 397 miljoner kronor, att jämföra med 418 miljoner kronor 2019, då resultatet inkluderade en reavinst på 55 miljoner kronor efter försäljning av en fastighet.

Jord- och skogsbruk viktigast

Landshypotek Bank uppger dock att huvuduppgiften alltjämt är att finansiera jord och skog. Bärande i verksamheten är att överskottet går tillbaka till medlemmarna i Landshypotek Ekonomisk Förening och därmed till det svenska jord- och skogsbruket, skriver Landshypotek.

Inför stämman den 28 april föreslår styrelsen att dela ut 147 miljoner kronor. Det motsvarar i snitt 3 972 kronor, eller 331 kronor i månaden, för de 37 000 medlemmarna.

Nyligen fick medlemmarna också dela på 141 miljoner kronor för 2019, då ordinarie utdelning skjutits upp på grund av osäkerheter förra våren i samband med coronapandemin.