Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 11 maj 2018

    Landsbygdsministern scannar den kinesiska exportmarknaden

    Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht (S) är på väg till Kinas största livsmedelsmässa, Sial, i Shanghai. Siktet är inställt på att skapa möjligheter för svenska företag att öka sin livsmedelsexport till Asien.

     Värdet av den svenska livsmedelsexporten till Kina uppgick till nästan 700 (695) miljoner kronor under 2017.
    Bild 1/2 Värdet av den svenska livsmedelsexporten till Kina uppgick till nästan 700 (695) miljoner kronor under 2017. FOTO: Helena Wennström
     Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht (S) vill öppna dörrar för svenska företag att exportera livsmedel till Asien.
    Bild 2/2 Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht (S) vill öppna dörrar för svenska företag att exportera livsmedel till Asien. FOTO: Camilla Olsson

    Under 2017 uppgick värdet av den svenska livsmedelsexporten till Kina till 695 miljoner kronor och exporten ökade med 37 procent jämfört med 2016.

    Regeringen satsar, inom ramen för livsmedelsstrategin, 48 miljoner kronor på att öka Sveriges livsmedelsexport och Kinas marknad har stor potential för svenska företagare, menar landsbygdsminister Sven-Erik Bucht.

    – Jag ser med stor tillförsikt på den asiatiska marknaden, det är ett gyllene tillfälle och vi i Sverige har ett enormt försprång om vi hanterar det här rätt, säger Sven-Erik Bucht till ATL.

    Med anledning av detta besöker landsbygdsministern under nästa vecka Shanghai och Kinas största livsmedelsmässa, Sial, med drygt 100 000 besökare. I den svenska montern på mässan finns åtta svenska företag representerade, även EU-kommissionären Hogan besöker mässan med en näringslivsdelegation där det svenska företaget Viltpoolen AB är med.

    Enligt Sven-Erik Bucht har man identifierat flera trender i Kina som svenska företag skulle kunna möta.

    ”Där inköparna finns kan affärer göras”

    – Livsmedelssäkerhet är en av de viktigaste trenderna i Kina och också något som är viktigt för svenska företag. En annan trend är efterfrågan på nya smaker och ekologiska livsmedel.

    Även handeln av kinesiska livsmedel på nätet ökar, berättar Sven-Erik Bucht.

    – Drygt 5-6 procent av de kinesiska livsmedlen handlas på nätet och 2020 väntas andelen öka till 15 procent. Varje procentsats är enorma volymer. Min förhoppning är att vi ska öka vår livsmedelsexport till Kina och därför är den här mässan väldigt viktig. Där inköparna finns kan affärer göras.

    Men konkurrensen på mässan är stor. Inte minst från andra europeiska länder. Därför vill Sven-Erik Bucht bidra till att Sverige syns.

    – Jag är där i egenskap av dörröppnare och för att backa upp de svenska affärerna. Vi vill vara på plats och ta tillvara på det här öppna fönstret, avslutar Sven-Erik Bucht.

    LÄS OCKSÅ: Kinabesök i svenska stallarLÄS OCKSÅ: Bucht beklagar att Molstaberg lägger ner

    Relaterade artiklar

    Till toppen