Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 28 mars

    Landbygdsministern uppmanar till att handla svenskt

    I en debattartikel på Aftonbladet uppmanar landsbygdsminister Jennie Nilsson till att stödja svenskt lantbruk.

     Sveriges landbygdsministern Jennie Nilsson (S) menar att coronakrisen har fått fler svenskar att öppna ögonen för hela livsmedelskedjan. Arkivbild.
    Sveriges landbygdsministern Jennie Nilsson (S) menar att coronakrisen har fått fler svenskar att öppna ögonen för hela livsmedelskedjan. Arkivbild. FOTO: Svenskmärkning AB/TT

    ”Vi behöver använda oss av hela samhällets samlade kraft för att stävja konsekvenserna.”, skriver Jennie Nilsson (S) i sin debattartikel på Aftonbladet och uppmanar svenska folket till att köpa mer svenska livsmedel och råvaror.

    Nilsson flaggar för att i coronaläget ännu inte nått sin topp och att situationen kommer att bli värre inom de närmaste veckor och lyfter att flera företag kommer få det tufft framöver. Hon efterlyser i stället att svenska folket ska ta en extra titt i sin lokala butik efter svenska produkter och gärna lokalproducerade om det finns. Nilsson uppmanar konsumenter att spana efter ”Från Sverige”-märkningen som finns på flera produkter i butikerna i dag men även att handla direkt från gårdsbutiker.

    Corona har fått konsumenter att öppna upp ögonen

    ”Därför vill jag som landsbygdsminister understryka att jag ser positivt på de initiativ som tas av dagligvaruhandlare som handlar direkt från lokala producenter.”, skriver Nilsson och menar att det är en viktig pusselbit i att få fler konsumenter att handla lokalt.

    Vidare menar hon även att coronakrisen har öppnat upp ögonen för det svenska folket och att fler nu förstår hela livsmedelskedjan. Landbygdsministern menar att detta är positivt för hela Sverige att fler förstår att mat inte mirakulöst dyker upp i butikshyllan.

    Hon avslutar med att trots att Regeringen ihop med Centerpartiet och Liberalerna fattat beslut om ett 40-tal olika åtgärder som ska stärka livsmedelskedjan för åren 2020-2025 så kommer den stora faktorn ändå vara konsumenterna. Det är de som måste göra en aktiv handling och handla mer svenskt.

    Relaterade artiklar

    Till toppen