Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 2 december

    Kyrkeby spar minst 20 000 liter diesel med två maskinbyten

    Ökad kapacitet på hösten, lägre dieselförbrukning i grödetableringen och myllning av fosfor ihop med utsädet fick Kyrkeby med ett par maskinbyten.

    Detta är en artikel ur nr 12/2019 av tidningen Lantmannen. För att få veta mer om tidningen, eller teckna en prenumeration, klicka här.

     Kyrkebys gigantmaskiner. John Deere 9620, framför Cruiser. Traktorn är utrustad med däck från Mitas (1250/50 R32, med ett ringtryck på 0,6 - 0,8 bar) i stället för dubbelmontage eftersom maskinerna flyttas på landsväg mellan enheterna.
    Kyrkebys gigantmaskiner. John Deere 9620, framför Cruiser. Traktorn är utrustad med däck från Mitas (1250/50 R32, med ett ringtryck på 0,6 - 0,8 bar) i stället för dubbelmontage eftersom maskinerna flyttas på landsväg mellan enheterna. FOTO: Anders Fällman

    För Kyrkeby Egendom är samordningen av logistiken av maskiner, människor och material viktig för att uppnå en effektiv och smidig drift. Den största påkänningen kommer på hösten när man tröskar med tre New Hollandtröskor och strävar efter att höstså minst halva arealen.

    Man brukar 2 200 hektar fördelat på tre gårdsenheter mellan Örebro och Kumla. Av dessa är 370 hektar knutna till en Kravcertifierad äggproduktion. Den Kravcertifierade arealen plöjs och sås med System Cameleont och ogräsbekämpningen görs med radhacka och ogräsharv.

    I den konventionella växtodlingen tillämpas flexibel bearbetning med plog alternativt djup kultivering med TopDown, harvning och sådd med kombi-Rapid, men då modifieras upplägget.

    – Vi tror att vi kan dra ned på jordbearbetningen utan att tappa intäkter samtidigt som dieselförbrukningen minskar och vi har tagit ett första steg med ett par maskinbyten, säger Lars-Håkan Jonsson.

     Höstvete den 22 oktober, en månad efter sådd den 23 september.
    Höstvete den 22 oktober, en månad efter sådd den 23 september. FOTO: Anders Fällman

    Med maskinbytena vill man även förbättra grödetableringarna på 300 hektar mulljord som nästan alltid vårsås. Det är etableringar som inte har fungerat till belåtenhet hittills. Vårkornet spirar jämnt och fint, men snart efter uppkomst stannar tillväxten av, Johan Wellander tror att det beror på att grödan inte får tag på fosforn direkt med klassisk kombisådd.

    Nu hoppas Kyrkeby att bytet från kombisådd med separat myllning av gödning och utsäde till myllning av fosforinnehållande gödning i samma bill som myllar utsädet ska ge bättre vårgröda på mulljordarna. Horsch Serto 12 SC lanserades på Agritechnica för två år sedan och klassas som en relativt enkel såmaskin med hög kapacitet tack vare tolv meters arbetsbredd.

     Raden med bärhjul på Serto ger fullbreddsåterpackning och djuphållningen ställs med tryckrullarna. Billtrycket kan regleras med hydraulik från förarplats, vilket Kyrkeby redan har lärt sig utnyttja på de ojämna jordarna. Maskinen är utrustad med teknik som räknar ned hur mycket som är kvar i behållaren och det ger bättre kapacitetsutnyttjande.
    Raden med bärhjul på Serto ger fullbreddsåterpackning och djuphållningen ställs med tryckrullarna. Billtrycket kan regleras med hydraulik från förarplats, vilket Kyrkeby redan har lärt sig utnyttja på de ojämna jordarna. Maskinen är utrustad med teknik som räknar ned hur mycket som är kvar i behållaren och det ger bättre kapacitetsutnyttjande. FOTO: Anders Fällman

    Modellens billtyp (dubbel skivbill) ger relativt lågt dragkraftsbehov och en traktor på 300 hk räcker till tolvmetersmaskinen om det inte är alltför kraftiga motlut.

    – När det rullar på för fullt sår vi 15–20 hektar per timme och dieselförbrukning ligger på mellan fyra och fem liter per hektar. Det är en halvering jämfört med sådd med den åttameters kombi-Rapid vi hade innan, bedömer sonen Johan Wellander.

    Serto sår med 16,6 centimeters radavstånd och modellen 12 SC har en behållare på 6000 liter. Hela volymen kan användas för enbart utsäde eller gödning eller bägge tack vare en fast mellanvägg (40/60).

    – Det är tummen upp efter den första säsongen. Jag uppskattar maskinens tillförlitlighet och vågar köra den nära på tom för den räknar ned hur mycket som finns kvar i maskinen. Det är förnämligt när man sår långa drag, berättar Lars-Håkan Jonsson.

     Körhastigheten betyder mycket för bearbetningsresultatet. Närmare 15 än 10 kilometer i timmen är att föredra.
    Körhastigheten betyder mycket för bearbetningsresultatet. Närmare 15 än 10 kilometer i timmen är att föredra. FOTO: Anders Fällman

    Maskinen är konstruerad för sådd i tillrett bruk och har såbillen Powerdisc, med billtryck upp till 150 kg. Alltså ett högre billtryck än maximala 120 kg som Turbodisc ger på tillverkarens modell Pronto. Pronto kan numera väljas med Powerdisc. Varje bill har individuell djuphållning med bärhjul, vilket ger maskinen förlåtande egenskaper längs hela maskinbredden, men det ställer krav på jämnheten i såbotten.

    Det behovet har Kyrkeby löst med köpet av Horsch Cruiser TR, en såbäddskultivator med tolv meters arbetsbredd. Det är tänkt att vara ett hybridredskap som både gör ett bra jobb i såbäddsberedning och kan ersätta överfart två som hittills gjorts med en tung kultivator.

     Fjäderpinnen på Cruiser är förspänd med en kraft motsvarande 150 kilo och vilar på plastplattan till dess trycket överskrids. Konstruktionen skonar pinnen så länge som den vilar mot underlägget.
    Fjäderpinnen på Cruiser är förspänd med en kraft motsvarande 150 kilo och vilar på plastplattan till dess trycket överskrids. Konstruktionen skonar pinnen så länge som den vilar mot underlägget. FOTO: Anders Fällman

    Upplägget med flexibel jordbearbetning gör det svårt att uttala sig om hur Cruiser påverkar förbrukningen av drivmedel, men Lars-Håkan Jonsson bedömer att det sparar minst 5–10 liter per hektar vid plogfri odling och ännu mer i deras plogbruk.

    Kyrkeby har valt att utrusta redskapet med smala spetsar för att vara friare i valet av bearbetningsdjup.

    – Vi skulle kunna utrusta Cruiser med gåsfötter i vårbruket för att få en jämn såbotten, men om vi testar det lutar vi åt att i stället utrusta vår Multiva harv med gåsfötter. Den har mycket styva pinnar.

     – Vi tror att vi kan dra ned på jordbearbetningen utan att tappa intäkter samtidigt som dieselförbrukningen minskar, säger Lars-Håkan Jonsson.
    – Vi tror att vi kan dra ned på jordbearbetningen utan att tappa intäkter samtidigt som dieselförbrukningen minskar, säger Lars-Håkan Jonsson. FOTO: Anders Fällman

    Kyrkebys nya Cruiser har 15 cm pinndelning, men sex axlar och 90 cm pinnavstånd ger ett långt redskap med mycket bra genomsläpplighet. Tolvmetersmodellen väger några kilo mindre än 14 ton. Horsch rekommenderar en traktor på minst 500 hk, gärna 600 hk. Grundtänket med konstruktionen är att Cruiser ska vara ett vasst alternativ till tallriksredskap.

    – Cruiser bearbetar effektivare och ger en jämnare yta än ett tallriksredskap, hävdar Daniel Andersson på Swedish Agro Machinery.

    – Körhastigheten betyder mycket för bearbetningsresultatet. Närmare 15 än 10 km/tim och det är definitivt att föredra.

     Johan Wellander.
    Johan Wellander. FOTO: Anders Fällman

    Detta är en artikel ur nr 12/2019 av tidningen Lantmannen. För att få veta mer om tidningen, eller teckna en prenumeration, klicka här.

    Kyrkeby Egendom & Irvingsholms Gård

    Företagsform: Enskild firma och 2 aktiebolag.

    Ägare: Familjen Jonsson/Wellander.

    Inriktning: Växtodling, vindkraft, skog och äggproduktion.

    Brukar: 3 större enheter mellan Örebro och Kumla samt ett flertal mindre.

    Jordarna: Fastmarksjordar med varierande lerhalt och 300 ha mulljord.

    Areal: 2 200 hektar (1 830 konventionell odling och 370 hektar kravcertifierat/knutet till en kravcertifierad äggproduktion).

    Grödor: Höstvete, havre, korn, ärter och höstraps. Anpassar växtföljden till höstrapsen som är bästa grödan. Odlar både konventionell och Kravcertifierad höstraps. På Kravarealen odlas även frö av rödklöver och timotej.

    Tork och lagring: 2 större torkanläggningar med en total lagringsvolym på cirka 14 000 kubikmeter. Fliseldning på Kyrkeby och halmeldning på Irvingsholm.

    Maskiner

    Traktorer: John Deere 9620, Claas Axion 960, Fendt 939, Fendt 936, 2 Fendt 828, Fendt 724, Fendt 818 och John Deere 6130R.

    Jordbearbetning: 3 burna Kvernelandplogar (två femmor och en sexa), Horsch Cruiser TR 12 meter, Väderstad Top Down med frösålåda 7 meter, Väderstad Carrier XL 8 meter, Multiva harv 15 meter, Heva vält 20 meter.

    Sådd: Horsch Serto 12 SC 12 meter och System Cameleont 8 meter.

    Spruta: Damman 12 000 liter 40 meter.

    Mekanisk ogräsbekämpning: Radhacka Garford 8 meter och Einböck ogräsharv 12 meter.

    Tröskor: 3 New Holland 1090 42 fot.

    Interna spannmålstransporter: 6 Metsjö kärror 22-55 kubikmeter, en Krampe kärra 38 kubikmeter och en Grain Saver fältvagn 24 kubikmeter.

    Övrigt: 2 Ljungby L9, Samson tunna 25 kubikmeter med 20 meter Boomek-ramp, vallmaskiner, betesputs och grävmaskin. 1 vindkraftverk, 2,4 megawatt.

    Relaterade artiklar

    Till toppen