Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 7 februari

    Kompakt elsuv som kan gå långt

    Kompaktsuven Hyundai Kona Long Range ger dig hela 48 mil på ström, god säkerhet och rolig körning. Bagageutrymmet är visserligen i minsta laget och dragvikten ett skämt men för den som vill ha en andrabil med låg förbrukning och minimal skatt så är Kona ett bra alternativ.

     Hyundai Kona i elektrisk version finns som Standard Range – med en räckvidd på strax över 30 mil – och som Long Range som bjuder på 48 mil.
    Hyundai Kona i elektrisk version finns som Standard Range – med en räckvidd på strax över 30 mil – och som Long Range som bjuder på 48 mil. FOTO: Ia Wadendal

    Formgivningen skiljer sig inte så mycket från andra kompaktsuvar men den där räfflade nosen och tvåtonslacken får ändå människor att snegla en extra gång. Eller så kanske det bara är avsaknaden av motorljud när Kona Long Range rullar fram på 30-kilometersvägen ner mot stranden i norra Halmstad som väcker nyfikenhet hos dem som är ute på söndagspromenad. Trots att svenskar vid det här laget borde vara rätt vana vid elbilar så är det något med det där tysta rullandet som får folk att nicka gillande.

    FOTO: Ia Wadendal

    Hyundai Kona i elektrisk version finns som Standard Range – med en räckvidd på strax över 30 mil – och som Long Range som bjuder på 48 mil. Det är förstås den sistnämnda som ATL testar. För det där med att vänta på att en elbil ska ladda klart är en trälig historia – man vill ju ha en bil med kapacitet att ta en långa sträckor utan att känna oro över att lyckas hitta en stolpe som kontakten kan tryckas in i.

    Svarar direkt

    Hyundai Kona Long Range är en riktigt rolig bil att köra. Gaspedalen svarar direkt och omkörningarna går som en dans. Färden är inte bara tyst för att Kona går på ström utan också för att isoleringen och de nya däcken är så pass bra att rätt lite ljud från omgivningen tränger in. Den är lättstyrd och instrumenteringen så pass pedagogisk att manualen aldrig behöver plockas fram. Batteripaketet på 64 kWh sitter i botten på bilen vilket påverkar väghållningen positivt – den känns väldigt stabil i svängarna.

     Bagageutrymmet på 332 liter är inte mycket att hurra för men de dagar när inte hela familjen behöver följa med så öppnar sig 1 114 liter med fällt baksäte.
    Bagageutrymmet på 332 liter är inte mycket att hurra för men de dagar när inte hela familjen behöver följa med så öppnar sig 1 114 liter med fällt baksäte. FOTO: Ia Wadendal

    Komforten för föraren går inte att klaga på – stolarna är bekväma framtill och i den välutrustade version som ATL fått låna går det att ställa in sätet till den perfekta positionen även för en så pass kort person som mig. Därbak sitter jag också bekvämt men min 1,87 långe passagerare tyckte att det blev lite väl mycket närkontakt med taket och något trångt för knäna.

    Litet bagageutrymme

    Bagageutrymmet på 332 liter är inte mycket att hurra för men de dagar när inte hela familjen behöver följa med så öppnar sig 1 114 liter med fällt baksäte. Att Kona nu fått en dragkrok är ju bra i teorin men eftersom man inte får ta mer än 300 kilo på släp är frågan hur tillverkaren egentligen tänkt. Det går på sin höjd att köra hem ett par bokhyllor från Ikea så den som måste frakta tungt emellanåt får hitta andra alternativ.

     Interiören är helt okej och det finns en del finesser som är lätta att gilla. Head-up-display är en sådan – då slipper man släppa blicken från vägen.
    Interiören är helt okej och det finns en del finesser som är lätta att gilla. Head-up-display är en sådan – då slipper man släppa blicken från vägen. FOTO: Ia Wadendal

    Hyundais eldrivna kompaktsuv Kona har blivit mycket populär bland svenska elbilsköpare sedan den kom 2018 – den är faktiskt en av de elbilar som sålt bäst i Sverige. Förra året fick elsuven några välbehövliga uppgraderingar – den har nu såväl trefasladdare (förkortar laddtiden) som ett nytt info-tainmentsystem med en 10,25 tums stor skärm och dessutom dragkrok.

    Men bäst av allt är de nya däcken – Hyundai har slängt på Michelin Primacy-sulor i stället för de gamla Nexen. Det innebär att bilen har klart bättre aerodynamiska egenskaper och ett minskat rullmotstånd – och som en efterlängtad konsekvens har räckvidden ökat med ytterligare några mil. Nu -rullar Kona Long Range 48,4 mil i stället för 44,9 efter en full laddning.

    Interiören är helt okej och det finns en del finesser som är lätta att gilla. Head-up-display är en sådan – då slipper man släppa blicken från vägen. Att sätena både kan värma upp och kyla ned rumpan och ryggen är en annan – klart att det är skönt under de skiftande årstiderna i Sverige. Men framför allt så sparar det energi att slippa använda luftkonditioneringen och ger därmed en längre räckvidd. För den som ofta kör ensam räcker det med att värma upp förardelen när behovet uppstår – det är smart och minskar givetvis energiförbrukningen.

    Den eldrivna Konan har fyra körlägen – sport, normal, eco och eco plus. Eco är förstås bäst att ha som standardinställning för att spara på energi men med sportläget i så ser man ändå ingen slurpande åtgång av batterikraft.

    En annan sak på plussidan är att föraren själv kan reglera bromskraftsåtervinningen med paddlarna bakom ratten – i det tajtaste läget behöver man inte sätta foten på bromsen utan bilen stannar upp själv när gas-pedalen släpps.

    Praktisk app

    För den som inte kan vara utan en app som kopplar ihop människa med bil så har Hyundai förstås lösningen på det också. Bluelink heter Hyundais ”connected cars”-tjänst och med den här appen går det till exempel att ställa in kupévärmen på behagliga 20 grader långt innan du öppnar bildörren och far i väg en kall vinterdag.

    Har du glömt bort vilken p-ruta du ställde bilen i på stormarknadsparkeringen så upplyser appen om detta. Och skulle olyckan vara framme och du hamnar i en krock så utlöser krockkudden så larmar Bluelink direkt till SOS Alarm.

    Säkerhetsutrustningen går inte att klaga på i Hyundai Kona. Bilen har fått fem stjärnor i Euro Ncap och har bland annat adaptiv farthållare, autobroms, trötthetsvarnare, filhållningsassistent och dödavinkeln-varnare.

    För den som vill köra långt på eldrift, rycka på axlarna när en laddstolpe passeras och gillar att det säger ”vroom” – åtminstone bildligt – när foten trycker på gaspedalen är det här rätt bil. Det slitna uttrycket ”räckviddsångest” är inget en Kona Long Range-ägare behöver bekymra sig för. Och priset? Ja, den är ju inte billig. Men efter en beräkning av vad det kostar att äga och köra den så faller jämförelsen med en fossilbil helt klart ut till Hyundai Konas fördel.

    Räckvidden är ju dessutom nästan lika bra som elbilarna från prestigemärkena Mercedes, Polestar och Tesla – fordon som kostar minst dubbelt så mycket som Kona Long Range.

    FOTO: Ia Wadendal

    Fakta: Hyundai Kona Electric Long Range 64 kWh Performance

    Motor: Elektrisk synkronmotor med 64 kWh litium-jonbatteri

    Växlar: Enväxlad automat, framhjulsdrift

    Räckvidd: 48,4 mil

    Toppfart: 167 km/tim

    Effekt: 204 hk

    Vridmoment: 395 Nm

    Acceleration: 0-100 km/tim på 7,9 sek

    Tjänstevikt: 1685 kg

    Max släpvagnsvikt: 300 kg

    Längd/bredd/höjd: 418/180/157 cm

    Markfrigång: 15,8 cm

    Ekonomi/miljö

    Pris från: 424 900 kr

    Klimatbonus: 60 000 kr

    Skatt/år: 360 kr

    Förmånsvärde från: 951 kr/mån

    Garantier: Nybil 5 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 5 år, batteri 8 år

    Förbrukning: 147 Wh/100 km

    CO2-utsläpp: 0 g/km

    Komfort/lastutrymme

    Ställbar ratt: höjd/längd

    Bagageutrymme: 332-1114 liter

    Elmanövrerad förarstol: ej i basversion

    Elmanövrerad baklucka: ej i basversion

    Pekskärm: 10 tum standard

    Backkamera: standard

    Navigation: ej i basversion

    Plus/minus

    Plus: Rolig att köra, lång räckvidd, låg förbrukning

    Minus: Rätt litet bagageutrymme, något trångt i baksätet

    •••

    Vill du ha samtliga ATL:s teknik- och maskinnyheter direkt i din mejl? Gå bara in på atl.nu/nyhetsbrev och välj teknikbrevet. Då får du samtliga teknik- och maskinnyheter klockan 20.00 varje söndag.

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Läs mer om

    Till toppen