Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 19 november

    Klimat och miljö bakom ökat vegoätande

    Vegetarianerna blir inte fler, men fler äter vegetarisk mat allt oftare. De gör det främst av klimat- och miljöskäl. Det visar den årliga Vegobarometer som Kantar Sifo gör på uppdrag av Axfood.

     Axfood kommer satsa mer på vegetariska produkter. Arkivbild.
    Axfood kommer satsa mer på vegetariska produkter. Arkivbild. FOTO: Shutterstock/TT

    Årets Vegobarometer från Axfood är den fjärde i ordningen. Den visar på en fortsatt ökning av de som äter vegetariskt oftare än två gånger per vecka. Andelen som svarar att de äter vegetariskt två till sex dagar i veckan ökar från 24 procent 2018 till 28 procent 2019. Vid den första mätningen 2016 var samma andel 19 procent.

    De som skippat köttet helt och äter vegetariskt varje dag är däremot inte fler än tidigare, endast 5 procent.

    Klimat och miljöskäl bakom

    Fler slutsatser från undersökningen är enligt Axfood att andelen som äter vegetariskt oftare än två gånger per vecka är som högst bland kvinnor och personer under 35 år. Dubbelt så många kvinnor som män säger att de äter vegetariskt under veckans alla dagar. Andelen som anger att de aldrig äter vegetariskt minskar från 17 procent föregående år till 14 procent 2019.

    64 procent svarar att de äter mer vegetariskt med hänsyn till klimat och miljö. Detta är en klar ökning jämfört med 2016 då andelen var 50 procent, skriver Axfood. Hälsoskäl hamnar på andra plats med en andel på 22 procent.

    Syns i försäljningen

    Undersökningen genomfördes på nätet den 29-31 oktober 2019 som en del i Kantar-Sifos löpande intervjuarbete. Antalet svarande var 1 601. Deltagarfrekvens i kantar Sifos webbomnibuss är cirka 50 procent, skriver Axfood.

    Axfood uppger också att undersökningen stämmer överens med koncernens försäljningssiffror och att de just nu satsar på fler vegetariska produkter.

    Relaterade artiklar

    Till toppen