Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 3 mars

    Volvos klassiska dragare fixar vårbruket

    Volvosexan varvar upp och på fältet intill mullrar ytterligare en. Det är vår och 2654:orna drar maximalt. Häng med på Volvovårbruk.

     Alexander Gunnarsson har själv plockat ihop traktorn som examensarbete. Det tog två år.
    Alexander Gunnarsson har själv plockat ihop traktorn som examensarbete. Det tog två år. FOTO: Kenneth Fransson

    Det är vår. Solen steker och det dammar skönt om traktor och såmaskin. Jag är utanför Köping i Västmanland och framför mig kommer en av 1970-talets grymmaste dragare – Volvo BM 2654. En gigantisk gjutjärnshäst som snabbt placerade sig på storgårdarna runt om i landet när det begav sig.

    Nu kommer traktorn rusande mot mig och på långt håll ser jag att detta är ett topp-exemplar. Men vad är det som sitter i grillen? Jo, det är en hembyggd intercooler eller laddluftkylare som den också kallas. Någon har alltså fixat till nya hästkrafter och hottat upp den gamle kämpen. Och det är föraren själv – Alexander Gunnarsson.

    – Jag och far köpte traktorn nedplockad i delar för åtta år sedan. 2654:an hade varit med om en brand och allt som inte var av stål hade hettats upp och förstörts, berättar han.

     ”Jag är född med Volvo BM, jag körde aldrig något annat när jag växte upp”, säger Alexander Gunnarsson.
    ”Jag är född med Volvo BM, jag körde aldrig något annat när jag växte upp”, säger Alexander Gunnarsson. FOTO: Kenneth Fransson

    Plockade ihop som examensarbete

    Tanken från början var att den skulle bli reservdelstraktor till gårdens stordragare Volvo BM 2654 från 1980.

    – Men jag tyckte det var synd. Den hade ju inte gått mer än 5 600 timmar.

    När det sedan blev aktuellt för examensarbete i skolan så fick Alexander en idé.

    – Jag läste personbilsteknik men praktiserade på den tunga sidan med lastbilar så jag tänkte att det skulle väl gå att plocka ihop en 2654.

    Lärarna gick med på det och Alexander satte fart med det gigantiska jobbet.

    – Först fick jag sprida ut alla delarna och göra dem rena. En hel del delar fick köpas nya eftersom hettan skadat gummi och plast. Den plåt som var skadad fick jag blästra för den hade blivit knottrig av branden. Det låg Volvo BM-delar överallt, säger Alexander och skrattar.

     Riktiga intercooler-rör.
    Riktiga intercooler-rör. FOTO: Kenneth Fransson

    Tog två år

    Han tvivlade aldrig på att jobbet skulle lyckas men det var ett gigantiskt projekt.

    – Jag har ingen aning om hur många timmar jag har lagt ned men från och till höll jag på i två år.

    Gissa om det var en härlig dag att få starta 2654:an första gången och traktorn var nylackad och i skick som ny. Den var då redo att vara med på studentavslutningen där den också fick jobba. Men Alexander var inte helt klar än.

    Lägre dieselförbrukning

    – I skolan pratade vi ofta om hur vi trimmade bilar så jag ville försöka trimma Volvo-motorn i 2654:an. Jag såg också en kille på Målilla Traktor Power Weekend som hade satt intercooler på sin Volvo BM 2654.

    Det gav idén till att sätta igång med nästa projekt. Alexander ville få några hästkrafter till så att han kunde köra på lägre varvtal och därmed få ned dieselförbrukningen i fält.

     Framaxel utan driftspärr.
    Framaxel utan driftspärr. FOTO: Kenneth Fransson

    – Jag kom över en intercooler som man använder för att trimma bilar och den placerade jag framför kylaren på traktorn. Sedan var det bara att dra rör och testa, berättar han.

    Bränslepumpen var ganska uppskruvad redan från början så den rörde inte Alexander.

    – Jag har inte mätt effekten ännu men traktorn kan köras på lägre motorvarvtal och den håller temperaturen i motorn lättare nu. Den 4 meter breda Väderstad Rapiden drar jag med 2:an hög och lågt motorvarvtal.

     Här kyls insugningsluften.
    Här kyls insugningsluften. FOTO: Kenneth Fransson

    Har Volvo BM i blodet

    Han hoppar in i 2654:an och ger sig ut på draget. Jag förstår att det måste vara en fantastisk känsla att plocka ihop sin egen Volvo BM-traktor och få den att gå så här bra. Nu försvinner såekipaget i ett stort skönt dammoln. Men det är snart dags att gå i depå och ladda såmaskinen. Då får jag chans att kolla lite närmare. Traktorn är naturligtvis dekaltrimmad både på skärmarna och på rören till intercoolern. Flames på en Volvo BM är aldrig fel.

    Alexander är en Volvo BM-kille, ja han har Volvo BM i blodet.

    – Jag är född med Volvo BM, jag körde aldrig något annat när jag växte upp. Nu har jag köpt en Case IH Maxxum och den fixar plöjningen och slåttern på vallarna men annars är det fortfarande Volvo BM som gäller, berättar Alexander.

     2654:an hade varit med om en brand och allt som inte var av stål hade hettats upp och förstörts. Därför köpte Alexander den i delar.
    2654:an hade varit med om en brand och allt som inte var av stål hade hettats upp och förstörts. Därför köpte Alexander den i delar. FOTO: Kenneth Fransson

    Förutom den trimmade 2654:an finns det en 2654 till och en 700 och en 500. På fältet intill jobbar gårdens andra 2654 och den är från 1980. Det är Alexanders far Mats som är ute med Wibergsharven och pressar.

    – Visst matchar harven och traktorn varandra perfekt?, säger han när jag kommer ut.

    Självklart, de är ju från samma tidsepok. Den här 2654:an är i originalskick och Alexander har funderat på om han ska göra vid den också. I dag har den gått 8 900 timmar.

    – När vi köpte den var det nästan bara skrot och då hade den gått 7 500 timmar. Den skar på femte cylindern och jag tror det berodde på att den hade varvat för mycket eftersom tidigare ägaren velat ha en snabb transporttraktor, säger Alexander.

     Traktorn tog två år att plocka ihop.
    Traktorn tog två år att plocka ihop. FOTO: Kenneth Fransson

    Går 150 timmar varje säsong

    Det gick åt en stor motorrenovering och samtidigt fick spindeltapparna i framvagnen rustas, elfel till fyrhjulsdriften fixades, renovering av vattenpumpen, ny hyttfläkt och nytt tändningslås.

    – Det var massor av fel. Det enda som var riktigt okej var konstigt nog snabbväxeln men den var iordninggjord när vi köpte traktorn, säger Alexander glatt.

    Nu har den här 2654:an gått bra och helt utan problem i flera år. Alexander brukar 100 hektar åker och den här traktorn har dubbelmontage på hela tiden. Den används främst till harvning, kultivering och konstgödselspridning. Det blir runt 150 timmar per säsong.

    Vad kommer att hända framöver med de här två Volvo BM 2654:orna?

    – De kommer att vara kvar så länge jag är lantbrukare. Eventuellt kommer de att gå lite mindre och bli mer eller mindre pensionerade. De kan ju bli ”finåkartraktorer”, säger Alexander och skrattar.

    Har du tur kanske du får se två snygga 2654:or på någon traktorträff i närheten av Köping i framtiden.

     Dags att ladda såmaskinen med utsäde och konstgödsel.
    Dags att ladda såmaskinen med utsäde och konstgödsel. FOTO: Kenneth Fransson

    Gjutjärnsjätten

    Volvo BM 2654

    Tillverkare: Volvo BM i Eskilstuna.

    Tillverkades: 1979–1983, såldes till 1985.

    Antal tillverkade: 1 255.

    Motor: Sexcylindrig Volvo TD60B-diesel med turbo. Alexanders 2654:a har även fått hembyggd intercooler.

    Cylindervolym: 5,4 liter.

    Motoreffekt, standard: 131 hästkrafter.

    Växellåda: 14 fram/4 back inklusive snabbväxel.

    Däck, fram: 16,9-24, standard.

    Däck, bak: 20,8-38, standard.

    Vikt: 7,45 ton.

    Hjulbas: 2,85 meter.

    Längd: 4,70 meter.

    Höjd: 3,10 meter.

    Efterföljare: Volvo BM Valmet 2005/2105.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen