Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 9 februari

    De ser till att djuren kommer fram

    Kil.

    Sedan 1937 har Kils djurtransporter fraktat slakt- och livdjur i Mellansverige. Nu har de för andra gången blivit utsedda till Årets djurtransportör av HK Scan Agri.

    – Vi måste göra något rätt, säger Peter Lantz blygsamt.

     Ny bil från Tyskland men begagnad utrustning från Danmark. På bil och släp finns plats för 800 smågrisar. Snart rullar den ut på vägarna.
    Ny bil från Tyskland men begagnad utrustning från Danmark. På bil och släp finns plats för 800 smågrisar. Snart rullar den ut på vägarna. FOTO: Mari Nälsén

    Han och hans bror Tomas Lantz är den tredje generationen som driver åkeriet. Företaget har sju anställda och åtta bilar, men tar även in extrachaufförer vid arbetstoppar.

    Verksamheten omfattar transport av såväl slaktdjur som livdjur i södra och mellersta Sverige.

    – Vi rör oss upp till Dalarna och söderut, säger Peter Lantz, men tillägger att de även varit med om andra, mer annorlunda uppdrag.

    – Jag fraktade ett gäng visenter till norra Finland en gång.

     Ny bil från Tyskland men begagnad utrustning från Danmark. På bil och släp finns plats för 800 smågrisar. Snart rullar den ut på vägarna.
    Ny bil från Tyskland men begagnad utrustning från Danmark. På bil och släp finns plats för 800 smågrisar. Snart rullar den ut på vägarna. FOTO: Mari Nälsén

    Ska kunna läsa av boskapen

    60 procent av transporterna är till slakterier, en annan del är transport av smågrisar mellan suggringar och mellan mjölkgårdar och kvighotell. Till det läggs djur som ska till och från bete eller som av någon annan anledning behöver flyttas mellan gårdar.

    För att kunna göra ett bra jobb som djurtransportör bör man ha djuröga och kunna läsa av boskapen.

    – Det är stor skillnad på hur djuren hanteras ute på gårdarna. Om man har kända djurägare kontinuerligt sparar det mycket tid, berättar Tomas Lantz.

    Bolagets bilar har varierande utrustning. En del kör bara smågrisar medan andra kan byggas om för större boskap. I dagarna hämtades en ny bil från Tyskland utrustad för smågristransport.

    – Bilen är ny men utrustningen på flak och vagn är begagnad, berättar Peter Lantz.

     Ny bil från Tyskland men begagnad utrustning från Danmark. På bil och släp finns plats för 800 smågrisar. Snart rullar den ut på vägarna.
    Ny bil från Tyskland men begagnad utrustning från Danmark. På bil och släp finns plats för 800 smågrisar. Snart rullar den ut på vägarna. FOTO: Mari Nälsén

    Sällan oroliga djur

    Sällan transporterar någon av dem djur längre än åtta timmar men under transporten har djuren värme och tillgång till vatten. Det är sällsynt att djuren blir oroliga under transport, med undantag för ensamma avelstjurar.

    – Men det är egentligen inte så ofta det heller, säger Peter Lantz.

    Företaget har lagt sig vinn om att köra så miljösmart som möjligt och använde HVO som drivmedel kontinuerligt tidigare.

    – Numera går det inte att få fram eftersom det blandas med vanlig diesel vilket innebär brist på ren HVO. Det finns RME men det fungerar inte i värmeanläggningarna, säger Tomas Lantz som är säker på att det snart kommer att finnas en lösning med fordonsgas som drivmedel i bilarna.

    – Utvecklingen går jättefort just nu, vi är snart där.

     Peter och Tomas Lantz, årets djurtransportörer utsedda av HK Scan Agri 2012 och 2018.
    Peter och Tomas Lantz, årets djurtransportörer utsedda av HK Scan Agri 2012 och 2018. FOTO: Mari Nälsén

     Flak och vagn har begagnad utrustning som renoverats till den nya bilen.
    Flak och vagn har begagnad utrustning som renoverats till den nya bilen. FOTO: Mari Nälsén

     Peter och Tomas Lantz, årets djurtransportörer utsedda av HK Scan Agri 2012 och 2018.
    Peter och Tomas Lantz, årets djurtransportörer utsedda av HK Scan Agri 2012 och 2018. FOTO: Mari Nälsén

     Ny bil från Tyskland men begagnad utrustning från Danmark. På bil och släp finns plats för 800 smågrisar. Snart rullar den ut på vägarna.
    Ny bil från Tyskland men begagnad utrustning från Danmark. På bil och släp finns plats för 800 smågrisar. Snart rullar den ut på vägarna. FOTO: Mari Nälsén

    Årets djurtransportör

    Priset Årets djurtransportör delas ut en gång om året bland de transportörer som kör för HK Scan Agri. Kriterierna för priset är bland annat ett bra djuröga som ser till att djuren har det bra, att företaget kontinuerligt förbättras och tänker nytt samt att djurägarens och kundens önskemål är i fokus.

    Till toppen