Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 15 november

    Julskinkorna blir mindre och färdigskivade

    Svenskarna väntas köpa 7 000 ton julskinka även i år. Men skinkorna blir allt mindre och många efterfrågar färdigskivat.

    FOTO: Mostphotos

    Efterfrågan på julskinka har varit stabil över tid, enligt de slakterier som ATL talat med. Det såldes i butik cirka tre miljoner skinkor med en totalvikt på 7 000 ton i Sverige förra året, till ett värde av närmare en halv miljard kronor.

    Och försäljningsvolymen väntas bli densamma i år, enligt branschorganisationen Svenskt Kött.

    Slakterijättarna HK Scan och KLS Ugglarps står för merparten av julskinkeproduktionen i Sverige. HK Scan vill dock inte uppge hur många ton julskinka de levererar, av konkurrensmässiga skäl. Och Ugglarps säger sig ännu inte ha någon tydlig bild av efterfrågan på deras julskinkor, och vill inte lämna någon kommentar i dagsläget.

    Ökad efterfrågan på närproducerat

    JM Chark i Halmstad brukar däremot sälja runt 60 ton julskinka per år och är därmed en mindre aktör. Det ser ut att bli ungefär samma tonmängd i år, enligt Roger Karlsson, delägare i JM Chark. Även prisbilden är oförändrad.

    – Vi har bara sålt julskinka i fem år och under den perioden har vi märkt en ökad efterfrågan på framför allt närproducerat, säger Roger Karlsson till ATL och tillägger att närproducerade julskinkor i dag utgör 25 procent av deras skinkförsäljning.

    Mer färdigskivat

    Denna bild bekräftas av flera slakterier. Mindre skinkor och mer färdigskivat är också hett.

    – Det finns en större medvetenhet kring att det är dåligt att kasta mat. Man vill undvika svinn och ”slippa göra pyttipanna av skinkan”, säger Magnus Lindholm, tillförordnad inköpsdirektör på HK Scan och fortsätter:

    – Det medför lägre sålda viktvolymer. Men intäktsbortfallet kompenseras av ökad efterfrågan på dyrare raps- och gourmetskinka, medan ”vanlig” julskinka blivit något mindre populär.

    Kalla skinkfakta

    93 procent av svenskarna dukar varje år fram julmat.

    Förra året såldes det cirka 7000 ton julskinka till ett värde av cirka en halv miljard kronor. Årets försäljning tros bli densamma.

    Slaktvikten hos en gris är 85-90 kilo, varav 15-20 kilo är styckningsdetaljen skinka, cirka en fjärdedel av grisen.

    Vi äter cirka ett kilo julskinka per person och år. Allt fler föredrar dock en mindre julskinka på julbordet. För åtta av tio är det också viktigt att julskinkan är svensk.

    Sex av tio tycker att julskinka är det viktigaste inslaget för att julen ska kännas som en ”riktig jul”.

    Samma siffror för julgran och julklappar är 40 respektive 25 procent. Sju av tio äter dock julskinka före julafton, oftast vid en till två tillfällen.

    I Sverige har vi troligen ätit julskinka sedan 1600-talet. Det ansågs förr väldigt fint att äta färskt griskött, efter att man främst ätit saltat och konserverat kött på hösten.

    Källa: Svenskt kött

    Till toppen