Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 29 juli 2018

    Bärbuffén är Eriksgårdens stora dragplåster

    Tolånga.

    Efter inspektion från Arbetsmiljöverket stängde Eriksgården sina bärkiosker, men genom en förlängd säsong kanske försäljningen ändå kan öka.

    Eriksgården utanför Sjöbo drivs av Rickard och Maria Bergkvist som tog över gården från Marias föräldrar 2014. Paret Bergkvist är nu elfte generationen på gården och de har satsat stort på att utveckla verksamhetens två ben, besöksdestinationen och bärodlingen.

    – Förra sommaren hade vi 60 000 besökare, de flesta åker hit för att äta av bärbuffén som är vårt dragplåster. Självplocket lockar också många barnfamiljer, säger Rickard Bergkvist.

     ”I tunnel plockar vi även om det regnar och slipper problem med gråmögel. Table top spar dessutom på ryggen”, säger Rickard Bergkvist.
    ”I tunnel plockar vi även om det regnar och slipper problem med gråmögel. Table top spar dessutom på ryggen”, säger Rickard Bergkvist.

    Bärodlingen på 20 hektar domineras av jordgubbar, på två hektar odlas även hallon, björnbär och blåbär. 75 procent av odlingen sker i tunnlar. Förutom jordgubbssorter som Rumba och Sonata odlar Eriksgården mycket av den engelska sorten Malling Centenary. Fokus ligger även på att utveckla table top-odling av remonterande sorter som Furore och Favori. De remonterande plantorna, som producerar blommor kontinuerligt, odlas på 4,5 hektar men motsvarar ändå nästan hälften av den totala produktionen.

     Furore i närbild.
    Furore i närbild. FOTO: Jonatan Jacobson

    ”Fler borde remontera”

    – I Sverige finns cirka 2500 hektar jordgubbsodling men jag gissar att max en procent är remonterande, det kan jämföras med 55 procent i England. Remonterande sorter i tunnel förlänger säsongen, om fler odlare satsade på det skulle vi inte behöva så mycket import under hösten, säger Rickard Bergkvist.

     Eriksgården odlar totalt nio jordgubbssorter, på bilden syns storsäljaren Malling Centenary.
    Eriksgården odlar totalt nio jordgubbssorter, på bilden syns storsäljaren Malling Centenary. FOTO: Jonatan Jacobson

    Årets tidiga värmebölja som riskerat att förkorta andra odlares säsong berör inte Eriksgården lika mycket. Här plockas jordgubbar från mitten av maj till slutet av oktober. Majoriteten av bären säljer Rickard Bergkvist direkt till lokala butiker eller nationellt via grossister.

     Två gamla svinstall är ombyggda till gårdsbutik och restaurang.
    Två gamla svinstall är ombyggda till gårdsbutik och restaurang. FOTO: Jonatan Jacobson

    Stängde bärkiosker

    Tidigare år har Eriksgården även haft en tredjedel av försäljningen i nio bärkiosker utanför lokala mataffärer. Men förra året gjorde Arbetsmiljöverket en inspektion som bidrog till att företaget stängde kioskerna, främst på grund av risker kopplade till kontanthantering och ensamarbete.

    – Även om försäljningen skedde utanför butik tyckte Arbetsmiljöverket att det var riskabelt, de ville också att de anställda skulle gå en riskutbildning. När jag räknade på kostnaderna skulle det inte gå ihop sig, säger Rickard Bergkvist.

     Restaurangen har 170 sittplatser inomhus, på bilden syns en tillbyggd veranda.
    Restaurangen har 170 sittplatser inomhus, på bilden syns en tillbyggd veranda. FOTO: Jonatan Jacobson

    Det skulle inte heller vara lönsamt att avstå från kontanthandel eller ha två personer per kiosk. Även om det är tråkigt att inte kunna erbjuda lika många sommarjobb har Rickard Bergkvist landat i att stängda kiosker kan leda till något positivt. Nu ska bären säljas direkt i butik även under sommaren.

    – Med kioskerna signalerar vi att säsongen varar till slutet av juli, men vi plockar jordgubbar i tre månader till. Vi kanske tappar lite under högsäsong men med bär i butikerna hela säsongen kanske totalförsäljningen till och med kan öka, säger Rickard Bergkvist.

     Eriksgården har odling i 160 tunnlar och är även återförsäljare av tunnelmärket Haygrove.
    Eriksgården har odling i 160 tunnlar och är även återförsäljare av tunnelmärket Haygrove. FOTO: Jonatan Jacobson

    Eriksgården

    Bolagsform: Aktiebolag.

    Antal anställda: Totalt cirka hundra personer, i arbetstimmar motsvarar dessa 20-25 heltidstjänster.

    Omsättning: Cirka 21 miljoner kronor (2016).

    Resultat: 156 000 kronor (2016).

    Vinstmarginal: 1,12 procent (2016).

    Areal: Till fastigheten hör totalt 100 hektar varav 30 hektar är skog.

    Storlek på investering: Under senare år har Eriksgården investerat ”ett antal miljoner per år” i besöksdestinationen och tunnelodlingarna.

    Kalkyl vid investering – så räknar vi: ”Svårt att säga när men investeringar i besöksnäringen kommer att löna sig. Det tar normalt tre till fem år att tjäna in en tunnel”, säger Rickard Bergkvist.

    Tre tips från Rickard Bergkvist

    Försök förlänga säsongen, tunnelodling är ett bra alternativ.

    Håll hårt i din personal, det blir allt svårare att hitta ny.

    Häng på trenden med självplock! Det kan handla om bär men även potatis, sparris och blommor.

    LÄS MER: Inget krav att slopa kontanterLÄS MER: Silvertraktor är guld värdLÄS MER: Deras företag hjälper matproducenter att växa

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen