Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 6 februari

    Jordbruksverket går till botten med problemen

    Jordbruksverkets generaldirektör Christina Nordin, som tillträdde våren 2018, är självkritisk – nu försöker hon gå till botten med myndighetens stödkaos ”ända ner på källkod”. En IT-ansvarig ska också tillsättas i ledningsgruppen.

    ATL publicerade i slutet av förra året en rad artiklar som granskar Jordbruksverkets stödkaos. På tio år har myndigheten gjort av med 7,4 miljarder kronor på att hantera EU-stöd. Men ändå är alla stöd ännu inte utbetalade. Vid årsskiftet återstod fortfarande runt 300 miljoner kronor att betala ut. Ett nytt havererat IT-system som kostat 660 miljoner ligger främst bakom.

    Jordbruksverkets generaldirektör Christina Nordin, som var en av talarna på Växadagarnas sista konferensdag på Elmia, betonade att utbetalning av stöden har högsta prioritet på myndigheten.

    – Det är så trist att det ska behöva vara en så prioriterad fråga, när det borde vara en självklarhet, för att det är så viktigt att stöden betalas ut i tid och det som hänt är inte okej. Vi har inte lyckats att leverera det som förväntas av oss, säger Christina Nordin.

    Nu försöker Jordbruksverket gå till botten med vad som gick fel ända ”ner på källkod”, säger hon.

     Vi har inte lyckats att leverera det som förväntas av oss, säger Christina Nordin, generaldirektör Jordbruksverket.
    Vi har inte lyckats att leverera det som förväntas av oss, säger Christina Nordin, generaldirektör Jordbruksverket. FOTO: Kajsa Juslin

    Vad har ni dragit för slutsatser hittills av orsakerna till stödkaoset?

    – En del handlar om hur vi har styrt vårt interna utvecklingsprojekt. Det blev väldigt stressigt på Jordbruksverket under vårt stora IT-projekt. Det i kombination med snabba regeländringar gjorde vår IT-plattform instabilare i samband med en påbyggnad av den. Det vi gör nu är att flyttar över stöddelarna till en stabilare del.

    Komplext program

    Hon pekade också på att Sverige har ett komplext landsbygdsprogram med fler delar och därmed högre distributionskostnader än till exempel dito i Danmark som är mycket mer komprimerat och förenklat.

    – Jag vill inte skylla på det men det påverkar flexibiliteten, säger Christina Nordin.

    Kan du nämna några större konkreta åtgärder ni vidtagit?

    – Dels har vi gått till botten med vår IT-plattform och har nu ett bra underlag för hur vi ska reparera den. Det andra är att vi gör en stor omsorganisation där vi tillsätter IT-kompetens direkt i ledningsgruppen och ska ha en person som ansvarar för det arbetet.

    – Vårt förtroende är naggat i kanten och kommer dröja tills lantbrukare säger ”vad bra Jordbruksverket är”. Men jag hoppas att man om några år kan se tillbaka på hur jobbigt det var då, men att konstatera att ”det är bra nu”. Men vi kan bara bygga vårt förtroende på att göra rätt.

    Till toppen