Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 7 mars 2018

    Olyckskorsning ska få bommar

    Nu blir det bommar i järnvägskorsningen där ett Pågatåg kraschade in i en släpvagn när traktorföraren inte hann över.

     Pågatåg passerar den aktuella övergången i 160 kilometer i timmen. Arkivbild.
    Pågatåg passerar den aktuella övergången i 160 kilometer i timmen. Arkivbild. FOTO: Mostphotos

    Traktorföraren åtalades förra året för grov vårdslöshet i trafik. Samtidigt var kritiken, som ATL kunde rapportera om, hård mot den omoderna järnvägsövergången där enbart en släckt lampa signalerade att tåg var på ingång.

    I Trafikverkets olycksrapport framgår nu att olyckskorsningen finns med i åtgärdsplanen och ska få bommar 2019-2020.

    Vägen som korsar järnvägen är en enskild väg och trafikeras av flera fordon. Enligt Norra Skåne finns, förutom den enkla ljussignalen, också en grind som ska vara låst och som markägaren tidigare satt upp.

    Vid olyckstillfället var den dock öppen. Traktorföraren uppgav att han stannat 50-75 meter innan spåret, kontrollerat att det var fritt och sedan börjat köra.

    Först när han var på järnvägsspåret såg han tåget och gasade på för att hinna över. Traktorn hann över men tåget krockade med en av vagnar som var kopplade till traktorn.

    Tågföraren lämnade förarplatsen i loket efter att signalerat och klarade sig utan skador medan några passagerare ådrog sig lindriga skador.

    LÄS OCKSÅ: Änglavakt när knutkorset gick avLÄS OCKSÅ: Det här krävs för att få ploga åt Trafikverket

    Relaterade artiklar

    Till toppen