Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 22 april 2018

    Japanskt skogsföretag tar hjälp av Sverige för att växa

    Niimi.

    Företaget Sugi Co i södra Japan avverkar 13 000 skogskubik årligen och strävar efter att växa och bli effektiva. Det sker bland annat med finsk teknik och svensk hjälp.

    Shun Kunimoto arbetar som skördarförare och är en av få – kanske den enda – i Japan som har en skogsmaskin utrustad med IT-teknik. På hans skördare sitter ett aggregat från finska Waratah.

    – Jag har valt att satsa på IT eftersom jag vill försöka sälja mitt virke direkt till slutkund såsom ni gör i Skandinavien, berättar ägaren Kataro Sugi.

     Katato Sugi och Carl-Olov Ohlsson diskuterar likheter och olikheter kring aptering.
    Katato Sugi och Carl-Olov Ohlsson diskuterar likheter och olikheter kring aptering. FOTO: Mari Nälsén

    I dag går allt virke till en marknad varifrån kunderna, främst sågverk från trakten, väljer ut sitt virke. Skogen blir allt intressantare för företag och det gäller att hitta nya vägar för lönsamhet.

    Att satsa på ny teknik när supporten finns minst ett halvt dygns resa bort kan vara svårt. Därför togs svenske Carl-Olov Ohlsson emot med öppna armar när han frågade om han fick komma på besök. Till vardags driver han JACO Maskinservice i Säffle och servar skogs- och jordbruksmaskiner dagligen.

    Kalibrera mera

    När hans sambo skulle till Japan på jobb bestämde han sig för att resa med och lära sig mer om hur skogsindustrin och skogsbruket där fungerar.

    – Jag har kollegor från Finland som varit här och kunde hjälpa till med en kontakt, berättade han.

    Mötet mellan det Japanska och det svenska blev lyckat. Förutom att det diskuterades likheter och skillnader mellan länderna hjälpte Carl-Olov Ohlsson till att kalibrera både oljetryck till aggregatet och dator.

    – Jag tror du kommer att märka stor skillnad, sa han till Shun Kunimoto.

    I Japan använder man bandmaskiner istället för hjuldrift. Främst för att maskinen också ska röja väg upp i bergen där skogen växer, men också för att det är maskiner som tillverkas i landet och är lättåtkomliga.

    Dumprar drar ut

    Man fäller manuellt och apterar upp med skördaren. Sedan förs virket ut ur skogen med små dumprar, eller där det är riktigt svårtillgängligt, med vajrar,

     I Japan är det bandmaskiner som gäller i skogen. Främst för att maskinen också ska röja väg upp i bergen där skogen växer.
    I Japan är det bandmaskiner som gäller i skogen. Främst för att maskinen också ska röja väg upp i bergen där skogen växer. FOTO: Mari Nälsén
     Virket körs ut med dumprar.
    Virket körs ut med dumprar. FOTO: Mari Nälsén

    – Det skulle inte vara några problem att gå fram här med en hjuldriven maskin även där det är brant. Det skulle vara ett sätt att göra skogsbruket mer effektivt, menade Carl-Olov Ohlsson.

    Både han, Kataro Sugi och Shun Kunimoto var nöjda med besöket som förutom besök i skogen också innefattade besök på sågverk, serviceverkstad och virkesmarknaden.

    – Skandinavien ligger 20 år före oss i utveckling, erkänner Kataro Sugi. Men vi vill gärna lära oss av de som är ledande i utvecklingen.

    LÄS OCKSÅ: Kunglig glans på skogsveckanLÄS OCKSÅ: Skogen är hans gymLÄS OCKSÅ: Masur för miljonerLÄS OCKSÅ: Vårkänslor i skogen

    Japanskt skogsbruk

    Historiskt sett har japanskt skogsbruk haft liten eller ingen påverkan på landets ekonomi, i hela Japan finns bara ett fåtal pappersbruk. När Japan återhämtade sig från andra världskriget planterade man en hel del skog som nu är avverkningsmogen och det har gjort att intresset för att starta och driva skogsbruk i landet har växt. Ungefär 68 procent av Japan är täckt av skog, det är ungefär lika stor andel som Sverige. Träslagen är många men med övervikt på ceder och cypress. Ungefär 58 procent ägs av privata skogsägare, staten äger 31 procent och publika företag 11 procent.

     Lastbilar tar hand om transporten till virkesmarknaden.
    Lastbilar tar hand om transporten till virkesmarknaden. FOTO: Mari Nälsén

    Sugi Co., Ltd

    Ägare: Kataro Sugi

    Anställda: 15

    Maskiner: 15

    Avverkar: omkring 13 000 kubikmeter virke årligen

    Virket huggs främst med motorsåg, kvistas och apteras upp med skördaraggregat och bärs ut med vajerspel eller med dumprar. Vid väg lastas det på lastbilar som kör iväg till virkesmarknaden.

    Relaterade artiklar

    Till toppen