Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 14 augusti

    Förlorar 30-årigt arrende för ny logistikpark

    Norrköping

    Åkermark av finaste sort försvinner när Norrköpings kommun vill bygga ett stort logistikcentrum. Efter trettio år som arrendator drabbas lantbrukaren Jan Jakobsson hårt. Han är kritisk till hur kommunen har skött ärendet.

     Jan Jakobsson är besviken på kommunikationen med Norrköpings kommun.
    Jan Jakobsson är besviken på kommunikationen med Norrköpings kommun. FOTO: Ellinor Eke-Göransson

    På Resebro gård utanför Norrköping bedriver Jan Jakobsson spannmålsodling på ungefär 500 hektar. Han har även köttproduktion med 250 köttdjur och en stallverksamhet med 50 hästar.

     På Resebro gård bedrivs köttproduktion med ungefär 250 köttdjur.
    På Resebro gård bedrivs köttproduktion med ungefär 250 köttdjur. FOTO: Ellinor Eke-Göransson

    Vi befinner oss ute i ett av de fält han har arrenderat från kommunen under de senaste 30 åren.

    – Det är generationer som har odlat upp detta så de gör man inte på en kvart, säger Jan Jakobsson och blickar ut över fältet.

    Han pekar mot bebyggelsen längre bort mot vägen.

    – Här ska det nya plocklagret ligga, det sträcker sig ända ner till bebyggelsen, säger han.

    Bakom oss finns en grusväg och ett skogsområde.

    – Både skogen och ridvägen kommer också försvinna. Det blir inget mer ridande här för alla inackorderingar jag har i stallet, det känns inte bra alls, säger han bekymrat.

     Jan Jakobsson bedriver även stallverksamhet med ungefär 50 hästar.
    Jan Jakobsson bedriver även stallverksamhet med ungefär 50 hästar. FOTO: Ellinor Eke-Göransson

    Arbetstillfällen prioriteras

    Norrköpings kommun har i detaljplanen avsatt 60 hektar för logistikparken och mindre industritomter och infrastruktur.

    – För mig är totalen för denna satsning bra för Norrköping, och den uppfattningen delas av mig och samtliga partier i kommunen, säger Reidar Svedahl (L), ordförande i samhällsplaneringsnämnden.

    Reidar Svedahl beskriver att kommunen upplever en ”extrem efterfrågan på mark” och att de ofta tackar nej till att sälja jordbruksmark för exploatering. Men logistikparken i Klinga skapar jobb och värden som vinner över förlusten av jordbruksmark.

     Reidar Svedahl (L) tycker att kommunen skött ärendet exceptionellt bra.
    Reidar Svedahl (L) tycker att kommunen skött ärendet exceptionellt bra. FOTO: Liberalerna Norrköpings kommun

    Jan Jakobsson förstår att de nya arbetstillfällena måste prioriteras men menar att det finns betydligt bättre ställen att bygga på där åkermarken är sämre.

    – Självklart förstår jag varför – nu är det ju bara jag som offras. Men det försämrar läget för hela min verksamhet eftersom det är den bästa marken som bebyggs, säger han.

    Järnrör i växande gröda

    Även om Jan Jakobsson förstår varför man vill bygga logistikparken är han missnöjd över hur kommunikationen fungerat från kommunens sida.

     Jan Jakobsson är på väg ut i fältet för att visa upp de järnrör som satts upp utan hans vetskap.
    Jan Jakobsson är på väg ut i fältet för att visa upp de järnrör som satts upp utan hans vetskap. FOTO: Ellinor Eke-Göransson

    Det som upprör honom mest är de järnrör som sticker upp lite här och var ute i fältet. De har satts upp utan hans vetskap – och kan få förödande konsekvenser.

    – De skickar ut underentreprenörer och provborrar och sätter upp järnrör i växande gröda och det fungerar ju inte så bra, berättar han och visar järnröret som sticker upp mitt ute i fältet.

     Provborrningar har gjorts och järnrör har satts upp runt om på fälten.
    Provborrningar har gjorts och järnrör har satts upp runt om på fälten. FOTO: Ellinor Eke-Göransson

    Kommunen däremot menar inte alls att kommunikationen brustit.

    Hur anser ni att Norrköpings kommun har skött kontakten med drabbade lantbrukare?

    – Exceptionellt bra har vi skött detta. Mot alla berörda har vi jobbat på ett demokratiskt sätt, menar Reidar Svedahl.

    Det är företaget Slättö förvaltning AB som förvaltar ännu obyggda Klinga logistikpark. De har redan kontrakt med en hyresgäst och söker fler kunder på sin hemsida. Norrköping ligger vid E4:an, har en egen hamn, flygplats och tillgång till järnvägsnätet. Läget är starkt för att bygga logistikcentrum, och Norrköping vill ligga i täten på det området, berättar Reidar Svedahl.

    – Vi vill skapa många arbetstillfällen och möjlighet till etablering för företag. Många vill att vi skulle bygga ännu större. Men vi har lyssnat på de som påverkas och haft mycket stora öron och ändrat mycket i förslaget också.

    Byggplanerna är överklagade

    Naturskyddsföreningen, och även boende i närheten har överklagat byggplanerna för att logistikparken försämrar miljön på flera sätt, anser de.

    – Det är framför allt jordbruksmarken vi är oroliga för. Den ligger nära staden och har funnits i tusentals år. Vi anser inte att kommunen har försökt hitta tillräckligt med alternativ till läget, säger Stefan Arrelid, ordförande för Naturskyddsföreningen i Norrköping.

    Planen är att första spadtaget för Klinga Logistikpark tas under fjärde kvartalet i år. Men förvaltningsrätten har ännu inte sagt sitt.

    – Det som kan stoppa detta är om det juridiskt inte håller. Där är vi ödmjuka. Vi låter juridiken och svensk lag gälla. Men det finns en tydlig politisk överenskommelse. Det är ganska unikt, säger Reidar Svedahl.

     På Resebro gård bedrivs spannmålsodling på drygt 500 hektar.
    På Resebro gård bedrivs spannmålsodling på drygt 500 hektar. FOTO: Ellinor Eke-Göransson

    Försämrar verksamheten

    Jan Jakobsson ser inte lika ljust på framtiden.

    – Det känns tråkigt. Det är ju inte min mark men jag sköter den som om den vore min egen och självklart är det den bästa marken som bebyggs, säger han.

    Vad betyder detta för din produktion framöver?

    – Risken finns att jag kommer tappa hästägare som vill stalla upp på gården då många ridvägar försvinner.

    Han betonar även problematiken med att inte kunna utöka ekologisk produktion.

    – Ska vi försöka få till ekologisk odling måste vi bevara så mycket åkermark vi kan eftersom det går åt mycket mer mark – det blir svårt om vi ska bebygga allt.

    – Men det är vad det är. Man får helt enkelt lära sig att inte titta åt det hållet.

    Fakta:

    Areal som förloras: Detaljplanen gäller ett 60 hektar stort område, varav en industritomt på ca 20 hektar som redan har en intresserad köpare. Kommunen ska också bygga vägar och anlägga mindre industritomter på området.

    Arrendetid: 30 år.

    Vem bygger: Norrköpings kommun, Klinga Logistikpark.

    Antal arbetstillfällen: 200-300 jobb.

    Byggstart: Fjärde kvartalet 2020.

    Ägarförhållanden: Överlåtelsen sker via markförsäljningar och kommunen har en tidsgräns för när det ska komma igång. Köparen får inte sälja marken vidare.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen