Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 6 augusti 2018

    Japansk industri lyfter jordbruket

    Efter att ha varit satt på undantag under decennier har det japanska jordbruket plötsligt hamnat i fokus. Industriföretag med jättar som Canon, SoftBank, NTT Docomo och Toyota i spetsen har fått upp ögonen för hur det med ny teknik och okonventionella lösningar går att öka produktiviteten och därmed lönsamheten.

    Till en ny “grönsaksfabrik” som just nu är under uppförande i Ishikawa-län kommer Canon Electronics att leverera en helautomatiserad process som tar hand om sådd och skörd samt packar för vidare distribution. Fabriken blir den största i slag och kommer att leverera 120 000 salladhuvuden per dag när den står färdig.

    För Canon som tidigare mest gjort sig känt för att tillverka kopieringsapparater, skrivare och kameror är det första gången man ger sig i kast med jordbruk. En talesperson för företaget uppger att man ser stor tillväxtpotential och hoppas vara med och bygga fler fabriker. Förutom sallad är det grönkål, spenat och andra storbladiga grönsaker som lämpar sig bäst för den nya typen av odling där matjord rationaliserats bort och man istället låter plantorna växa i näringslösning.

     Bland annat Canon har satsat stort på grönsaksfabriker.
    Bland annat Canon har satsat stort på grönsaksfabriker. FOTO: Canon

    Bil- och maskinuthyrare

    Finansföretaget Orix med ett landsomfattande nätverk av distributionscentraler samt uthyrning av bilar och maskiner med mera har inlett samarbete med flera stora jordbrukskooperativ om att sköta distributionen av deras produkter. Tanken är att kringgå kedjan av mellanhänder och grossister som sägs vara det främsta skälet till att japanska konsumenter betalar mest i världen för sin mat.

    Sumitomo Chemical som i decennier försett risodlare med utsäde och gödsel har nu även börjat köpa tillbaka det skördade riset. Företaget driver sedan tidigare jordgubbs- och tomatodlingar och vill bygga på de erfarenheterna för att fortsätta utveckla distributionssidan.

    – Vi ser de bästa tillväxtmöjligheterna inom distribution, säger en talesman för bolaget.

     Hoppet har tänds för det japanska jordbruket sedan landets industriföretag visat intresse för att investera.
    Hoppet har tänds för det japanska jordbruket sedan landets industriföretag visat intresse för att investera. FOTO: Jon Thunqvist

    Flera tekniska lösningar

    ATL skrev ifjol om att biltillverkaren Toyota tagit fram en “bondeversion” av sitt produktionssystem kaizen. Med hjälp av en molnbaserad app kan bonden lägga upp sitt arbete på ett mer effektivt sätt. Appen har snabbt blivit mycket populär och sprids till allt fler.

    Mobiljättarna NTT Docomo och Softbank har visat att de också vill vara med på ett hörn. I takt med att 5G-näten byggs ut har man tagit fram sensorstyrda system som i realtid kan övervaka och optimera bland annat bevattning och gödsling.

    Slutligen har varuhuskedjan Aeon intensifierat sin satsning på egna jordbruk och driver nu 21 odlingar runt om i Japan. Frukten och grönsakerna säljs i de egna livsmedelsbutikerna under eget märke, något som visat sig mycket populärt bland konsumenterna.

    LÄS OCKSÅ: Översvämningar ödelägger japanska jordbrukLÄS OCKSÅ: De ökar skörden med Toyotatänk

    Jordbrukets andel av Japans bruttonationalprodukt

    1960 8,6 procent

    1970 4,4 procent

    1980 2,5 procent

    1990 1,7 procent

    2000 1,1 procent

    2010 1,0 procent

    Källa: Ministry of Agriculture, Fisheries and Forestry (MAFF)

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen