Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 10 november

    De vill sälja fläskersättning till Kina

    Amerikanska Impossible Foods, som tillverkar växtbaserade köttersättningsprodukter, har ställt in siktet på världens största köttmarknad: Kina.

     Impossible Foods säljer i dag redan nötköttssubstitut i USA. Nu vill de ta sig in på den kinesiska marknaden med ett fläsksubstitut. Arkivbild.
    Impossible Foods säljer i dag redan nötköttssubstitut i USA. Nu vill de ta sig in på den kinesiska marknaden med ett fläsksubstitut. Arkivbild. FOTO: Impossible Foods

    Precis som Beyond Meat är det amerikanska företaget Impossible Foods verksamma inom sektorn för växtbaserade köttersättningsprodukter. Nu vill de in på väldens största köttmarknad, Kina, som står för 28 procent av världens köttkonsumtion, rapporterar Bloomberg News.

    Fläsk favoriten

    För att lyckas i Kina måste Impossible Foods få fram en riktigt bra produkt som liknar fläsk och griskött, eftersom det är favoritmaten för många kineser. Arbetet är på god väg, uppger bolagets vd Pat Brown för Bloomberg TV.

    ”Vi har redan mycket bra prototyper för växtbaserat fläsk. Det är egentligen bara en fråga om att kommersialisera och skala upp”, säger han till kanalen.

    Av kinesernas dagliga köttintag utgörs över 60 procent av griskött, men den pågående epidemin av afrikansk svinpest har drivit upp priserna kraftigt och vilket blivit en plåga för många av landets hushåll.

    Köttliknande föda

    En lyckad inbrytning på den kinesiska marknaden skulle lyfta hela branschen för köttliknande föda, som än så länge har en omfattning motsvarande mindre än 1 procent av världens samlade köttkonsumtion. Enligt analysfirman Jefferies har dock köttersättningar en potential att ta 9 procent av totalmarknaden år 2040.

    Relaterade artiklar

    Till toppen