Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 2 december

    Norrmejerier: Vi har fler samarbeten på gång

    Norrmejerier har investerat 40 miljoner kronor på sin nya satsning på en svensk variant av halloumi. Enligt företagets vd Anders Fredriksson är marginalerna goda på stekost – och fler samarbeten är på gång.

     Glada över nytt samarbete. Från vänster: Anders Svensson, vd för Ica Sverige, landsbygdsminister Jennie Nilsson (S) och Norrmejerier vd Anders Fredriksson.
    Glada över nytt samarbete. Från vänster: Anders Svensson, vd för Ica Sverige, landsbygdsminister Jennie Nilsson (S) och Norrmejerier vd Anders Fredriksson. FOTO: Jan Lindmark

    På måndagen stod det klart att Norrmejerier, som omsätter totalt runt 7 miljarder kronor per år, ska börja producera en svensk variant av halloumi åt Ica som planerar att sälja 350 ton av osten årligen.

    Norrmejerier har investerat totalt 40 miljoner kronor i satsningen, som till stor del utgörs av en ny ysteri- och förädlingsanläggning på bolagets befintliga mejeri i Umeå. Men det är först om ett halvår som all utrustning är på plats så att man kan köra igång produktionen.

    – Vi investerar vanligtvis totalt runt 80 miljoner kronor i verksamheten varje år, så det här är en stor satsning, säger Norrmejeriers vd Anders Fredriksson till ATL.

    Ostförsäljningen till Ica väntas öka omsättningen med 25 miljoner kronor årligen. Men ATL kan berätta att Norrmejerier har fler halloumisamarbeten på gång, men kan inte avslöja vilka än. Bolaget räknar med en ökning av omsättningen på 40 miljoner kronor om alla planerade samarbeten går i lås.

    – Och når vi full produktionskapacitet på 2 000 ton ost per år så räknar vi med en omsättningsökning på närmare 100 miljoner kronor, säger Anders Fredriksson.

    Kommer det att finnas tillräckligt med mjölkråvara i Norrland om produktionen ska öka så mycket?

    – Ja, skummjölk som används i det här fallet, har vi alltid ett överskott på, medan det ofta råder brist på grädde som efterfrågas mer på marknaden.

    Kan ni vid behov köpa in mjölk från annat håll än från era medlemmar?

    Vi har ju prognostiserat att det inte ska vara några som helst problem de första 1,5 åren och vi är övertygade om att producenterna klarar att leverera mer om vi behöver större volymer. Men framför allt handlar det om hur vi fördelar produktionen där vi kan föra över mer skummjölk in i ostproduktionen.

    Varför föll valet på Ica som samarbetspartner?

    – Vi har samarbetat med Ica sedan länge på ostsidan och lanserade för två år sedan hårdosten Folke tillsammans med dem. Och sedan april i år har vi drivit ett projekt kring att få fram en svensk halloumi.

     Nya osten.
    Nya osten. FOTO: Jan Lindmark

    Anders Fredriksson säger att ostsatsningen skapar viktiga intäkter givet att mjölkkonsumtionen minskar med runt 5-6 procent per år. Ostkonsumtionen ökar däremot med ett par procent i snitt på riksplanet – och med 5 procent per år för Norrmejerier.

    Grillosten förbättrar även mejeriets balans mellan skummjölk och grädde, enligt Fredriksson. Orsak: Efterfrågan på grädde är generellt större än på skummjölk. Och överskottet av det sistnämnda måste torkas till mjölkpulver som inte är någon kassako.

    Men att i stället göra grillost av skummjölken ger betydligt bättre kassaflöden, menar Anders Fredriksson. Han pekar även på att halloumi är en flexibel produkt, då den kan lagras i upp till ett år. Så om mjölkvolymen är god under en period kan bolaget producera mycket ost, men utan att tvingas skicka ut den på marknaden direkt.

    – Halloumi har därför en bra bruttomarginal och om vi får en bättre balans i mejeriet kan vi även betala ett bättre mjölkpris till mjölkbönderna. Men vad den exakta effekten blir på priset är svårt att säga i dag.

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Läs mer om

    Till toppen