Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 20 augusti 2011

    Ica hade noll koll på sädesslagen

    Ax så pinsamt, Ica. När matjätten i en stor reklamkampanj ska lära barnen allt om de fyra sädesslagen visar det sig vara si och så med de egna kunskaperna.

    På monitorer i Ica Maxis stormarknader ställs just nu frågan om kunden känner igen vete. Sedan visas bilden av korn.

    Och det är ingen enstaka sammanblandning, konstaterar Göteborgs-Posten efter att ha gått till botten med fallet.

    Jättebeklagligt

    Går man in på Ica Maxis hemsida, där maskotarna Mica och Mixi ska sprida kunskap, finns en käck förklaring: Vete har lååånga strån.

    – Man undrar hur Icas kunskap om matens ursprung är, säger Lars Påfvelsson, spannmålsbonde i Sollebrunn, till tidningen.

    Han tycker att missen är allvarlig – och han är inte förvånad:

    – Vi tar ofta emot skolklasser och lärarna har väldigt dålig koll på sädesslagen. Vi har tappat en hel generations kunskap om vår mat.

    På Ica håller man nu på att rätta till fadäsen, skriver Göteborgs-Posten.

    – Det har blivit tryckfel i materialet, det är fel text till fel bild och det är jättebeklagligt. Nu håller vi på och byter ut allt i alla Maxibutiker, säger Jenny Egeland, pressekreterare på Ica.

    Relaterade artiklar

    Till toppen