Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 23 mars

    Hundarna som jobbar i skolan

    Bland de omkring 1 200 eleverna och lärarna på Duveholmsgymnasiet i Katrineholm finns det några som sticker ut från den stora massan. De har krullig päls och fyra ben och har titeln Pedagogisk tjänstehund. Möt Viggo, Tiger och Milla som gör vardagen lite enklare för elever med särskilda behov.

     Populära. När Eva Jansson och hundarna promenerar i korridoren bidrar de till bra stämning. Även den tuffaste ungdomen sjunker på knä, klappar och jollrar.
    Bild 1/4 Populära. När Eva Jansson och hundarna promenerar i korridoren bidrar de till bra stämning. Även den tuffaste ungdomen sjunker på knä, klappar och jollrar. FOTO: Mari Nälsén
     Eva Jansson utbildade sig och sina hundar till Pedagogiskt tjänstehundsteam och de arbetar nu på Resursskolan som är belägen vid Duveholmsgymnaiset i Katrineholm
    Bild 2/4 Eva Jansson utbildade sig och sina hundar till Pedagogiskt tjänstehundsteam och de arbetar nu på Resursskolan som är belägen vid Duveholmsgymnaiset i Katrineholm FOTO: Mari Nälsén
     Eleverna går promenader med hundarna dagligen. Linnea Ljunggren och Josefin Lindvall har hand om dagens pass.
    Bild 3/4 Eleverna går promenader med hundarna dagligen. Linnea Ljunggren och Josefin Lindvall har hand om dagens pass. FOTO: Mari Nälsén
     Promenader och lek med en pinne kan vara väl så viktig i pedagogiken som innefattar en hund.
    Bild 4/4 Promenader och lek med en pinne kan vara väl så viktig i pedagogiken som innefattar en hund. FOTO: Mari Nälsén
     Även när Viggo bara ligger och tuggar på en leksak bidrar han till ett bättre lärande i klassrummet genom lugnet han utstrålar.
    Även när Viggo bara ligger och tuggar på en leksak bidrar han till ett bättre lärande i klassrummet genom lugnet han utstrålar. FOTO: Mari Nälsén

    Linnea Ljunggren, 17 år, knattrar på datorn i klassrummet. Det ser lite besvärligt ut – i hennes knä tronar nämligen en liten pudelflicka stolt. Så småningom lägger sig hunden ner, vilar hakan mot tangentbordet och somnar. Hennes kompisar Viggo och Tiger ligger och vilar i varsin hundkorg, det gäller att passa på när eleverna är upptagna med annat.

    Hundarna arbetar i Resursskolan som är lokaliserad på Duveholmsgymnasiet. Här går elever med olika typer av neuropsykiatriska diagnoser, till exempel inom autismspektrumet, med stort behov av anpassad skolmiljö och pedagogik. De är i klassrummet tillsammans dagligen.

     Pannkakor till lunch. Klart att Tiger ska ha tycker Christoffer Lind, 16 år.
    Pannkakor till lunch. Klart att Tiger ska ha tycker Christoffer Lind, 16 år. FOTO: Mari Nälsén

    Utbildades för fyra år sedan

    På grund av allergirisken får hundarna inte vistas i alla skolans utrymmen utan har två korridorer där de får gå ut och in. Tiger och Viggo är spanska vattenhundar medan Milla är en pudel, raser som generellt sett sägs vara bättre mot allergi än hundar med annan päls.

    Hundarnas matte Eva Jansson arbetar som lärare på skolan och utbildade sig tillsammans med Tiger till pedagogiskt tjänstehundsekipage för fyra år sedan. Hon är lärare i SO-ämnen, matte och svenska och hade då sin anställning på gymnasiesärskolan.

    – Jag tänkte att vi skulle ha hundar där men i stället blev jag erbjuden arbete på Resursskolan, där vi nu varit i tre år, berättar hon.

     Patrik Forsman 18, Linnea Ljunggren, 17, och pudeln Milla har lektion tillsammans.
    Patrik Forsman 18, Linnea Ljunggren, 17, och pudeln Milla har lektion tillsammans. FOTO: Mari Nälsén

    ”Hundarna betyder allt för mig”

    Kollegan Åke Malmström var skeptisk till en början, trots att han har egna hundar hemma.

    – Jag trodde att det skulle bli rörigt med hundar i klassrummet men det visade sig att det var precis tvärtom, säger han.

    Han säger också att det märks tydligt på hundarna om en elev mår sämre än vanligt någon dag. Då sluter de upp och ägnar den eleven mycket mer uppmärksamhet.

    – Det ser vi tydliga bevis på dagligen.

    Både han och Eva Jansson är överens om att det enbart finns positiva effekter med hundar i klassrummet.

    – Det blir som en katalysator för eleverna och tar fram de bra sidorna, säger Eva Jansson.

    Det håller eleven Linnea Ljunggren med om.

    – De här hundarna betyder allt för mig, säger hon.

    – De får mig att vilja gå till skolan varje dag och det var inte självklart innan.

     Sitta bamse. Linnea Ljunggren, 17, och Viggo showar för kameran. – Hundarna är anledningen till att jag går hit varje dag, säger Linnea Ljunggren.
    Sitta bamse. Linnea Ljunggren, 17, och Viggo showar för kameran. – Hundarna är anledningen till att jag går hit varje dag, säger Linnea Ljunggren. FOTO: Mari Nälsén

    Gör eleverna synliga

    Hon säger åt Viggo att sitta bamse och han lyfter lydigt på framtassarna och sitter fint på rumpan. Som belöning får han en pannkaksbit som blev över från en annan elevs lunch. Då passar den framsynta pudeln på. I ett obevakat ögonblick nappar hon åt sig skinkan från en baguette på bordet och mumsar nöjt i sig den.

    – Det gör inget. Hon är värd den, bedyrar Linnea Ljunggren.

    Förutom arbetet i klassrummet får eleverna också vara ute och promenera med hundarna på raster och kanske kasta en och annan pinne för dem att jaga efter.

    – Det är en viktig del, det gör något med en människa när hon får hålla en hund i ett koppel. Hon blir synlig, berättar Eva Jansson, som också är medförfattare till boken Hållbart lärande med pedagogisk tjänstehund.

     Åke Malmström, kollega till Eva Jansson var skeptisk till en början. – Men jag fick se mig motbevisad, säger han.
    Åke Malmström, kollega till Eva Jansson var skeptisk till en början. – Men jag fick se mig motbevisad, säger han. FOTO: Mari Nälsén

    Hjälp i sorgearbete

    Det händer också att hundarna får rycka in i den vanliga gymnasieskolan. För en tid sedan avled en elev hastigt och hela skolan samlades för att sörja. Då beslutade rektor att hundarna skulle vara med.

    – Oj, vad många det var som grät i hundarnas päls och kramade dem. Efteråt var det flera som kom och tackade för att hundarna varit med, berättar Eva Jansson.

    Även ute i korridorerna bidrar hundarna till bra stämning. Elever som annars är stora och tuffa sjunker ned på knä för att jollra och klappa.

    De flesta är positiva till hundar på skolan men det händer att Eva Jansson även får ta emot kritik.

    – Det är ingen som säger det direkt till oss men vi får höra på omvägar att en del tycker att det är konstigt att använda hundar i skolan.

    Cirka 40 ekipage utbildade

    Hur många hundar som arbetar som pedagogiska tjänstehundar är okänt. Det ska anmälas till länsstyrelsen men det sker inte alltid, dessutom kan samma hund ha flera olika roller vilket gör det svårt att uppskatta antalet.

    På Svenska pedagoghundsinstitutet (SPI), som är en av flera utbildare av hundar för ändamålet säger grundaren Gunilla Backman att ingen riktigt vet hur många hundar som i dag används i pedagogisk verksamhet. Intresset är dock stort och ökar stadigt och framför allt snabbt. De senaste åren har SPI utbildat omkring 40 ekipage och lika många är under utbildning.

    Källa: Gunilla Backman, SPI

    Pedagogisk tjänstehund

    Pedagogiska tjänstehunden hjälper barn, ungdomar och elever att klara av skolan om de har svårigheter. Hunden och hundförare/lärare motiverar lärandet och kan hjälpa till att öka självförtroende och självkänsla samtidigt som språk och kommunikation också kan utvecklas.

    Det krävs av hunden:

    Att utbilda en pedagogisk tjänstehund är ett stort arbete, inte bara ska hunden vara hanterad på väldigt många sätt. Den ska också ha en bra relation med sin ägare och inte vara känsliga för ljud eller hastiga rörelser.

    – Det är saker man får jobba enormt mycket med, hundarna ska tåla alla sorters miljöer och underlag, de ska heller inte bli rädda om en människa har avvikande motorik vilket kan vara vanligt, säger Eva Jansson

    Ras mindre viktig:

    Eva Jansson tycker inte att det är hundens ras som avgör om den är lämplig. Om hunden passar för uppgiften avgörs individuellt under ett lämplighetstest innan utbildningen startar.

    Det krävs av föraren:

    Föraren ska vara lärare men det krävs också ett stort intresse och kunskap av hund och hundträning.

    Källa: Eva Jansson

    Relaterade artiklar

    Till toppen