Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 24 december 2018

    Stort intresse för gula ärtor i ny kostym

    Karlshamn.

    Veganprodukterna blir allt fler men baseras sällan på svenska råvaror. Nu köar investerare för att satsa pengar i Bärta, livsmedlet som tillverkas av ekologiska gula Ölandsärtor.

     I stället för saccosäck: ärtor från Öland. Pia Qvarnström har utvecklat produkten Bärta under flera års tid.
    I stället för saccosäck: ärtor från Öland. Pia Qvarnström har utvecklat produkten Bärta under flera års tid. FOTO: Jonatan Jacobson

    Industrilokalerna som tidigare tillhörde Carlshamns mejeri rymmer i dag många olika verksamheter. En av hyresgästerna är företaget Swedish Temptations som flyttade hit i somras. Företaget producerar ett livsmedel inspirerat av tempeh, en vegansk matvara från Indonesien som baseras på fermenterade sojabönor.

    Men grunden i varumärket Bärta är i stället ekologiska gula ärtor från Kalmar Ölands Trädgårdsprodukter.

    – Den gula ärtans konsistens, näringsvärde och smak passar väldigt bra. Den är också lätt att få tag i och kostar inte så mycket. Bärta blir ett sätt att höja värdet på en inhemsk råvara som annars mest används till soppa, säger företagets VD och produktutvecklare Pia Qvarnström.

     Förutom gula ärtor innehåller Bärta även svensk ekologisk rapsolja.
    Förutom gula ärtor innehåller Bärta även svensk ekologisk rapsolja. FOTO: Jonatan Jacobson

    En annan skillnad jämfört med indonesisk tempeh är att Pia Qvarnströms ärtor groddas innan de ångkokas, torkas och blandas med fermenteringskulturen som ger konsistensen.

    – Traditionell tempeh är fastare, Bärta är porösare men med en härlig seghet. Groddningen gör även att ärtan får en bättre näringsprofil och blir lite mildare i smaken, säger Pia Qvarnström.

     Pia Qvarnström har testat andra baljväxter också men fastnade för den gula ärtan.
    Pia Qvarnström har testat andra baljväxter också men fastnade för den gula ärtan. FOTO: Jonatan Jacobson

    Hennes tolkning av tempeh började hon servera i egen foodtruck 2015 i Stockholm. Därefter gick Pia Qvarnström över till restaurangproduktion, under följande år fick företaget sammanlagt 640 000 kronor från Vinnova som användes till produktutveckling. Pia Qvarnström, som själv varit vegan i halva sitt liv, tycker att det ökade utbudet av vegetariska och veganska produkter i mataffärerna är positivt.

    – Men jag är lite förvånad över att produkterna inte smakar bättre, det är mer fokus på att de ska likna kött. Det finns en stor förbättringspotential, inte minst när det gäller att använda svenska råvaror, säger Pia Qvarnström.

    I dag producerar Swedish Temptations tre frysta produkter: en naturell samt smaksatta burgare och chilibitar. I sortimentet finns även en alspånsrökt variant som kan ätas kallskuren.

     Alspånsrökt Bärta passar bra som tilltugg eller smörgåspålägg.
    Alspånsrökt Bärta passar bra som tilltugg eller smörgåspålägg. FOTO: Jonatan Jacobson

    Produkterna säljs hittills till restauranger, två grossister och fyra butiker i Karlshamn, Malmö och Göteborg. I november 2018 vann burgaren pris i kategorin ”Best New Organic Special Diet Food Product” på den internationella mässan Nordic Food Fair.

    – Vi har fått mycket positiv respons, även från utländska intressenter. Folk börjar få upp ögonen för den veganska marknaden. Jag har i snitt två investerare i veckan som hör av sig, säger Pia Qvarnström.

    Intresset är så klart positivt, särskilt eftersom externt kapital kommer att behövas i framtiden. I dag produceras cirka 200 kilo Bärta i månaden, men planen är att skala upp rejält. Just nu håller företaget på att anställa en produktionsansvarig.

    – Vi tittar på olika scenarier för hur fort vi ska växa men målsättningen är en årlig volym på 200 ton. Om tio år tror jag faktiskt att Bärta är ett vardagsmärke i flera länder, säger Pia Qvarnström.

     ”Vi ska såklart börja med att få snurr på befintliga produkter men jag kommer fortsätta med produktutveckling eftersom det är så roligt”, säger Pia Qvarnström.
    ”Vi ska såklart börja med att få snurr på befintliga produkter men jag kommer fortsätta med produktutveckling eftersom det är så roligt”, säger Pia Qvarnström. FOTO: Jonatan Jacobson

    Swedish Temptations

    Bolagsform: Aktiebolag.

    Antal anställda: Några kortare timanställningar men företaget rekryterar personal. Pia Qvarnström jobbar heltid och hennes föräldrar jobbar också mycket i verksamheten.

    Omsättning: 437 000 kronor (2017).

    Resultat: -135 000 kronor (2017).

    Vinstmarginal: -53,82 procent (2017).

    Produktionsyta: Produktionsytan är 135 kvadratmeter stor, hyr även frysrum.

    Storlek på investering: Produktionskök med inventarier kostade cirka 1,5 miljon kronor att färdigställa.

    Kalkyl vid investering – så räknar vi: ”Svårt att sätta en tidsram men förhoppningen är att omsätta cirka tio miljoner kronor i framtiden”, säger Pia Qvarnström.

    Tre tips till andra företagare:

    • Se möjligheter i stället för begränsningar.

    • Sök samarbeten.

    • Var envis, ge inte upp.

    Till toppen