Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 29 juni

    En högljudd laståsna har fått diskret ansiktslyft

    HALMSTAD.

    En uppdaterad Renault Kadjar har fått nya motorer, skönare stolar och mer krom i detaljerna. Bilmodellen är en riktigt bra laståsna men som förare plågas man en del av ljud från väg och vind under färden.

     Uppdaterad. Renault Kadjar har genomgått en liten ansiktslyftning och bland annat fått nya motorer och skönare stolar.
    Uppdaterad. Renault Kadjar har genomgått en liten ansiktslyftning och bland annat fått nya motorer och skönare stolar. FOTO: Ia Wadendal

    Både människor och bilar behöver fräscha upp sig ordentligt några gånger i livet. Renault Kadjar kom till världen för bara fyra år sedan men har redan fått en liten ansiktslyftning lagom till 2019.

    Den franska suven är en kusin till Nissan Qashqai men har inte lyckats sälja sig lika bra som släktingen. Så lite puts och några nya motorer är väl onekligen på sin plats.

    Vad är då nytt? Ja, både fram- och bakvagn har fått ett lite ”tuffare” utseende med mer krom, stötfångarna har samma färg som bilens lack och strålkastarna har fått LED-ljus. Förändringen är ganska diskret – man får kika ordentligt för att märka den. Även interiört är det mer krom – luftventiler, dörrhandtag och mittkonsol har begåvats med mer lull-lull av detta slag. Sjutumsskärmen är integrerad i instrumentpanelen och har en ljusare display. En bra sak för långbenta är att sätena numera har längdjustering.

     Bilen har fått ett lite tuffare utseende både fram och bak.
    Bilen har fått ett lite tuffare utseende både fram och bak. FOTO: Ia Wadendal

    Den riktigt stora förändringen är förstås de nya motorerna. På bensinsidan finns 1,3-litersmotorn som levererar antingen 140 eller 160 hästar – den har utvecklats i ett samarbete mellan Renault, Nissan, Daimler och Mitsubishi. Även en ny diesel på 115 hästar har sett ljuset. Och så har det kommit en stor diesel på 150 hästkrafter – det enda alternativet som kombineras med fyrhjulsdrift.

    ATL har valt att testa bensinaren på 160 hästkrafter i utrustningsnivån Black Edition. Den har i stort sett allt man kan kräva av en bil i den här storleken och ett riktigt bra pris – 310 000 kronor. Alcantara-klädsel och 19-tumshjul med aluminiumfälgar är några trevliga detaljer som ingår.

     Kadjaren är en riktigt bra packåsna.
    Kadjaren är en riktigt bra packåsna. FOTO: Ia Wadendal

    Motorn sköter sig bra under färden mellan Malmö och Halmstad. Skjutsen framåt i omkörningar går inte att klaga på, även om jag tycker att automatlådan är lite långsam mellan växlingarna. Kraften i vridmomentet på 270 Newtonmeter kommer redan på låga varvtal. Vindbruset hade jag kunnat vara utan, ljuddämpningen i kupén är inte fullt så bra som den borde vara. Förarstolen är mycket bekväm och går att ställa in så att även en 1,65 meter lång reporter sitter utmärkt. Sätesförlängaren behöver jag av naturliga skäl inte använda, men placerar min 1,87 meter långa sambo i förarstolen för att kolla hur bra den är och han gör tummen upp. Förarmiljön är något fransmännen verkligen bemästrar – både reglage och skärm fungerar intuitivt och lättfattligt.

     På förarplatsen har en sjutumsskärm integrerats i instrumentbrädan.
    På förarplatsen har en sjutumsskärm integrerats i instrumentbrädan. FOTO: Ia Wadendal

    Under den vecka jag har bilen kör jag både på landsväg, motorväg och småvägar ute i skogen. Tar också en tur ner på den del av stranden utanför Halmstad som tillåter tillfällig biltrafik. Kadjaren har inga problem att ta sig fram, även om den givetvis inte är någon terrängbil. Markfrigången är på 20 centimeter och hasplåtarna klarar även mycket ojämnt underlag. Men när man kör över gupp och gropar blir det litet stötigt.

    Förbrukningen ligger strax under 7 liter per 100 kilometer under provkörningen, vilket ju faktiskt stämmer bra med WLTP-siffrorna.

     Ingen terrängbil – men ATL:s testförare har inga problem att ta sig fram på olika underlag.
    Ingen terrängbil – men ATL:s testförare har inga problem att ta sig fram på olika underlag. FOTO: Ia Wadendal

    Lasta kan Kadjaren också – det enda jag vill gnälla lite på är att lasttröskeln är lite väl hög för mig som är ganska kort i rocken. Bagageutrymmet är på 527 liter och när baksätet fälls så att det blir helt plant har man hela 1 478 liter att röra sig på. En test med några stora resväskor, golfbag och matkassar från storköpet lämnade en massa extra utrymme för ytterligare packning. Jag ger ett extra plus för den superenkla fällningen av baksätet – ”Easy Break”-handtagen som finns på vardera sidan av bagageutrymmet.

    Säkerhetsmässigt är Renault Kadjar välutrustad och fick 2015 direkt fem stjärnor i Euro Ncap. Det går att köpa till handsfreeparkering och dödavinkelvarnare om man vill.

     Renault Kadjar är säkerhetsmässigt välutrustad.
    Renault Kadjar är säkerhetsmässigt välutrustad. FOTO: Ia Wadendal

    Renault Kadjar TCe 160 GPF EDC Black Edition

    Motor: 4-cyl bensin, 1,3 liter, turbo

    Växlar: 7-stegad automat, framhjulsdrift

    Toppfart: 210 km/tim

    Effekt: 160 hk vid 5500 v/min

    Vridmoment: 270 Nm vid 1800 v/min

    Acceleration: 0-100 km/tim på 9,3 sek

    Tjänstevikt: 1 521 kg, kan skilja beroende på bilens utrustning

    Max släpvagnsvikt: ingen uppgift

    Längd/bredd/höjd: 449/184/161 cm

    Markfrigång: 20 cm

    Ekonomi/miljö

    Pris från: 310 900 kr

    Skatt: 5 441 kr/år

    Förmånsvärde: från 3 600 kr/mån

    Garantier: nybil 5 år, service 3 år, assistans 5 år

    Förbrukning: 6,8 lit/100 km (WLTP)

    CO2-utsläpp: 153 g/km (WLTP)

    Säkerhet

    Standard: aktiv nödbroms, filbytesvarning, antisladd, p-sensorer, isofix

    Tillval/högre utrustningsnivå: handsfreeparkering, sidosensorer, dödavinkelvarnare

    Euro Ncap: 5 stjärnor

    Komfort

    Ställbar ratt: Höjd/längd

    Bagageutrymme: 472-1478 liter

    Elektrisk justering förarsäte: standard

    El-inställning svankstöd: standard

    Navigation: standard

    Plus/minus

    Plus: Bra utrustad bil med resonabelt pris

    Minus: Något långsam växellåda och en hel del vindbrus

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen