Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 28 januari 2019

    HK Scan säljer griskött till kinesisk e-handelsjätte

    Köttkoncernen HK Scan levererar rapsgris till kinesiska e-handelsjätten Alibabas högteknologiska butikskedja Hema. Förväntningarna är en inbrytning på den kinesiska premiummarknaden.

     HK Scan levererar rapsgris till kinesiska e-handelsjätten Alibabas högteknologiska butikskedja Hema.
    HK Scan levererar rapsgris till kinesiska e-handelsjätten Alibabas högteknologiska butikskedja Hema. FOTO: HK Scan

    – Ordern är en milstolpe för HK Scan och ett första steg in på den kinesiska premiummarknaden, säger Jukka Nikkinen, exportdirektör på HK Scan till ATL.

    HK Scan säljer redan fläskkött till Kina men det handlar om styckningsdetaljer som huvud och ben, som inte är lika säljbara i Norden.

    Enligt Jukka Nikkinen är målsättningen att exportera tre miljoner kilo griskött till Kina i år. Då är endast en mindre andel rapsgris. Målsättningen är nio miljoner kilo inom tre år.

    – Det betyder att båda segmenten måste vara framgångsrika men det känns som en fullt realistisk plan, säger han.

    Jukka Nikkinen pekar på att den kinesiska marknaden skiljer sig från den skandinaviska på flera sätt. Det är stor spänning i prisbilden och därmed också i kvaliteten. Här säljs fläskkött för två till tre euro kilot upp till 25 euro kilot för märkesprodukterna.

    – Kinesiska konsumenter kan verkligen känna skillnad på olika kvaliteter. Rapsgrisen har fördelen att det är en ren smak, säger Jukka Nikkinen.

    ”Från den finska familjen till den kinesiska familjen”

    Det handlar om grisar som får rapsolja inblandad i fodret vilket ger en hög halt av Omega 3 och en annan fettsammansättning än konventionellt producerad gris. Köttet från rapsgrisen riktar sig till ett välbeställt segment konsumenter på marknaden som är villiga att betala för säkerhet. De gillar också storytellingen eller marknadsföringen som ska lyfta varumärket. HK Scan trycker på den rena maten, norrskenet, naturen och bilder från familjedrivna gårdar på förpackningarna.

    – Liksom i Sverige drivs grisgårdarna ofta av familjer. Budskapet är: från den finska familjen till den kinesiska familjen. Det fungerar väldigt bra som story. Och det är sant. Man litar också på skandinavisk mat som har ett gott rykte. Man vill ha ett säkert alternativ, säger Jukka Nikkinen.

    Rapsgrisar produceras också i Sverige men ännu så länge är det enbart finska grisdetaljer som exporteras till Kina.

    – Jag vet att svenska myndigheter arbetar aktivt för ett exporttillstånd. Processen kan ta lång tid men den är i gång. Vi stöttar den och jag hoppas att vi även ska kunna sälja svenskt griskött framöver, säger Jukka Nikkinen.

    Dansk konkurrent i Kina

    Den order HK Scan nu fått gäller e-handelsjätten Alibabas butikskedja Hema där kunden beställer sina varor via en app och får dem levererade till kassan eller till hemmet. Det finns cirka 100 butiker i Shanghai. HK Scans strategi är nu att även få kontakt med andra butikskedjor i premiumsegmentet och öka exporten.

    – Det viktigaste nu är att vi fått en stark start med Hema. Sedan kan det gå fort, säger Jukka Nikkinen.

    Konkurrenten Danish Crown är redan på plats i Shanghai med en köttförädlingsfabrik. I höstas meddelade Danish Crown att bolaget skrivit ett femårigt kontrakt värt 3,2 miljarder kronor med Alibabaägda Win-Chain.

    Relaterade artiklar

    Till toppen