Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 2 december 2020

    Bättre fyllda bilar sparar pengar i slakten

    HK Scan moderniserar djurtransporterna för att spara både ekonomi och miljö.

    – Vi pratar ett antal miljoner kronor i besparing, säger Magnus Lindholm, HK Scan.

     Djurtransportbilarna ska köra tomma färre kilometer.
    Djurtransportbilarna ska köra tomma färre kilometer. FOTO: Helge Rubin

    Avstånden mellan gårdarna och slakterierna blir allt längre. Åkerierna, som jobbar åt Scan, kör varje år 6,8 miljoner kilometer, men 60 procent av den sträckan rullar bilarna tomma.

    HK Scans egen anläggning för nöt- och lammslakt finns i Linköping medan det egna grisslakteriet finns i Kristianstad. I dag är det inte ovanligt att en bil lastad med kreatur i Skåne på E4:an mot Linköping möter en annan djurtransport lastad med Östgötagrisar på väg mot Kristianstad. När djuren lastats av på respektive ort kör bilarna hem.

    Att helt eliminera tomkörningen är förstås inte möjligt. Lastbilarna är specialbyggda för transport av levande djur och några sådana lämnar av känd orsak inte slakterierna.

    Men det går ändå att höja beläggningsgraden väsentligt, menar Magnus Lindholm, operativ chef för HK Scan i Sverige.

    – Dagens transportmodell är en kvarleva från tiden när vi hade 10-12 slakterier. Nu blir vi först i branschen med att modernisera intransporten. I ett första steg borde vi kunna höja beläggningsgraden från cirka 40 till cirka 50 procent, säger han.

     Magnus Lindholm, inköpsdirektör HK Scan.
    Magnus Lindholm, inköpsdirektör HK Scan. FOTO: HK Scan

    Kan bli mindre intäkter

    I dag jobbar de kontrakterade åkerierna inom avgränsade geografiska områden. Det kan innebära att gårdar med bara någon kilometers avstånd, men på varsin sida om gränsen, har olika transportörer och därmed ger upphov till onödig körning.

    Det är också av tradition åkarna som lägger upp transportplaneringen i detalj och aviserar leverantörerna.

    Lösningen heter digitalisering. HK Scan tar med ett modernt ruttoptimeringsverktyg fullt ansvar för transportplaneringen och hädanefter får åkerierna detaljerade anvisningar om vilka gårdar som ska fylla bilarna med djur.

    – Men vi kommer även fortsatt att ha ett mycket nära samarbete med våra skickliga djurtransportörer.

    För leverantörerna av slaktdjur blir förändringarna små.

    – Åkarna kommer också att jobba med Ipad i bilen och bonden gör sin djurägarförsäkran digitalt, vilket minskar risken för att det blir fel, säger Magnus Lindholm.

    Det blir också HK Scans transportplanerare som aviserar hämtning hos bolagets 270 grisleverantörer och 5 000 nöt- och lammproducenter.

    – Vi tar över det fulla planeringsansvaret inklusive samtalet till leverantörerna. I samtalet kan vi enklare och snabbare ge besked i upphämtningsrelaterade frågor och det är viktigt för oss att ha den dialogen eftersom vi är affärspartnern.

    Under hösten har den nya modellen provkörts vid slakteriet i Lammhult, där HK Scan legoslaktar nötkreatur, med goda erfarenheter.

    Grisslakten står närmast på tur. I början av december plockas slakteriet i Kristianstad samt Skövde slakteri, som slaktar gris åt HK Scan, också in i systemet.

    Nästa steg tas i slutet på januari då slakteriet i Linköping inlemmas.

    HK Scan har färre än 20 kontrakterade åkerier och ingen av dem har fått sitt kontrakt uppsagt. Men det blir förstås mindre intäkter när antalet körda kilometer ska minskas.

    – Det försvinner några bilar och det finns förstås både vinnare och förlorare bland åkarna. Men besparingarna för miljön och ekonomin gör det till ett viktigt och riktigt steg att ta, säger Magnus Lindholm.

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Läs mer om

    Till toppen