Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 13 september

    Historiskt stor nedgång för restaurangförsäljning

    De svenska restaurangernas försäljningsvolym sjönk 40,1 procent under det andra kvartalet jämfört med motsvarande kvartal 2019.

     Hotellrestauranger tappade 71,4 procent av sin försäljning under andra kvartalet.
    Hotellrestauranger tappade 71,4 procent av sin försäljning under andra kvartalet. FOTO: SHUTTERSTOCK

    Det framgår av statistik som SCB har tagit fram i samarbete med Visita, Dagligvaruleverantörernas Förbund, DLF, och Svensk Cater.

    SCB beskriver nedgången som ”historiskt stor”. Sämst var utvecklingen för hotellrestauranger, -71,4 procent, och trafiknära restauranger, -56,2 procent.

    Minst svag utvecklingen noteras för snabbmatsrestauranger, där försäljningen ”bara” sjönk 10,4 procent.

    I löpande priser minskade försäljningen med 38,4 procent under andra kvartalet jämfört med samma period föregående år.

    Relaterade artiklar

    Till toppen