Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 9 oktober

    Hemköp premierar vego i ny satsning

    Hemköps nya lojalitetsprogram ska premiera hållbara val men ger högre poäng för importerad frukt än närproducerat kött.

    – Det är inte är det samma som att be någon att sluta äta kött, skriver Hemköps Marcus Nyman till ATL om initiativet som har mötts av kritik de senaste veckorna.

    FOTO: Jeppe Gustafsson/TT

    Hemköp lanserar ett lojalitetsprogram, Klubb Hemköp, där inköp av hållbara val premieras med dubbla poäng. När Hemköps vd Simone Margulies förklarar programmet i SvD säger hon att det handlar om att premiera ”goda handlingar” och att styra kunderna i en mera klimatsmart riktning. Animaliska proteiner som rött kött är till exempel en ”icke-god handling”. Men hon vill inte sluta sälja kött i butikerna då det skulle innebära att Hemköp tappade kunder.

     Simone Margulies, vd Hemköp
    Simone Margulies, vd Hemköp FOTO: Malin Hoelstad/SvD/TT

    Läs mer: ATL:s bloggare Elin Bergström kommenterar Hemköps strategi

    ATL får inte prata med henne utan stället är det Marcus Nyman, ansvarig för Klubb Hemköp, som svarar på frågorna skriftligen via mejl.

    ”Precis allt i butikshyllorna är inte hållbart i dag. Det gäller även utbudet av frukt och grönsaker. Det är dock viktigt att poängtera att en uppmuntran till att äta mer frukt och grönt inte är det samma som att be någon att sluta äta kött, och framför allt inte riktigt bra kött. Hemköp kommer självklart att fortsätta sälja kött där fokus ligger på svenskt.”

    Nyligen presenterade WWF sin vegoguide som ska visa vilka växtbaserade varor som har lägst påverkan på bland annat klimatet och den biologiska mångfalden. Enligt deras guide är hög klimatpåverkan genom långa transporter ett skäl att undvika vissa varor som odlas i Europa men vars säsong är kort. Uppmaningen till butiker är att bara ta in varorna den tid på året de inte importeras.

     Marcus Nyman
    Marcus Nyman FOTO: Oskar Omne

    ”I dagsläget gör vi ingen skillnad i vilka frukter och grönsaker som ger dubbla poäng. Men vi tar med oss all värdefull input som vi fått hittills, vad som ger extra poäng kommer variera över tid och det har varit tanken hela tiden”, skriver Marcus Nyman i ett mejlsvar till ATL.

    Hur kan det vara en ”god handling” att köpa bananer från Ecuador eller citroner från Sydafrika i stället för en närproducerad köttbit?

    ”Frukt och grönt och kött fyller olika funktioner på tallriken och är därmed inte helt rättvist att jämföra. Men växtbaserade livsmedel, även importerat sådan, hamnar generellt på en lägre klimatpåverkan. Lång transport av mat gör sällan det största klimatavtrycket, utan att välja mer växtbaserat gör större skillnad för att minska klimatpåverkan än hur maten har transporterats.”

    Ni har blivit anklagade för greenwashing. Hur ser du på debatten som följt?

    ”Klubb Hemköp har skapat en debatt som jag tycker är bra. Vi får många positiva kommentarer från våra kunder och allmänheten, men också många frågor och funderingar. Dessutom ökar antalet nya medlemmar markant, vilket är ett bevis i sig att vi gör något som många efterfrågar”, skriver Marcus Nyman till ATL.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen