Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 29 december 2020

    Härifrån kommer nyårsfilén

    För tredje året i rad har ATL dammsugit de stora matkedjornas reklamblad i jakten på nyårserbjudanden. Sverige och Brasilien dominerar som ursprungsland för köttet.

     Den brasilianska oxfilén marknadsförs under parollen naturkött, och ska därmed vara noga utvald. Djuren har fått låg antibiotikamedicinering och har fått gå ute stora delar av året. Fina ord som också stämmer väl in på svensk produktion.
    Den brasilianska oxfilén marknadsförs under parollen naturkött, och ska därmed vara noga utvald. Djuren har fått låg antibiotikamedicinering och har fått gå ute stora delar av året. Fina ord som också stämmer väl in på svensk produktion. FOTO: FREDRIK STORK

    Inför granskningen var arbetshypotesen att en viss coronaeffekt skulle göra sig påmind i reklambladen, men den verkar ha uteblivit helt.

    I stället är Brasilien fortsatt det land som lyfts fram flest gånger, vid sidan av Sverige, som i år får exakt lika många omnämnanden, tio stycken vardera. På tredje plats kommer Nya Zeeland som lyfts fram åtta gånger i de olika affärsbladen. Sammanräknat dominerar alltså fortfarande det utländska köttet på reklamplatserna. Hela listan med detaljer och priser hittar ni som vanligt här intill.

    Mycket utländskt på Willys

    Willys, som marknadsför sig som Sveriges billigaste matkasse, lyfter exempelvis i år nästan bara fram utländska styckdetaljer i sin nyårsreklam. Undantaget är fläskytterfilén som bonuskunder kan köpa för 70 kronor kilot.

    Hos Hemköp, som ingår i samma sfär, kan man däremot hitta svensk oxfilé till ett kilopris av 299 kronor.

    När det gäller tillagning lyfter flera av Coops butiker i Stockholmsområdet fram svensk örtpesto som en gångbar ingrediens till nyårsentrecôten. Men deras reklambladsentrecôte kommer i det här fallet från Brasilien, liksom oxfilén om man hellre vill servera det.

    Andra slutsatser som man kan dra av marknadsföringsmaterialet är att nyårslammen fortsatt levereras från Nya Zeeland, medan kycklingen, som vi inte har med i tabellen, nästan alltid är svensk.

    LÄS OCKSÅ: Därför lyfter Coop fram brasiliansk oxfilé

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen