Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 19 maj 1999

    Har råd att dela ut gratisprover

    Storkoncernen Unilever ska marknadsföra ett nytt smörgåsfett genom att dela ut en minifrukost till cirka 100 000 pendlare under torsdagen och fredagen.

    Sätten att nå ut till förbrukarna med nya produkter tar sig allt mer uppseendeväckande – och kostsamma – former. Det är med detta små och halvstora företag, däribland de bondeägda, måste konkurrera om konsumenternas gunst. I alla fall om deras pengar.
    Unilever ska marknadsföra ett nytt smörgåsfett. SåGott, heter det och skiljer sig därigenom inte nämnvärt från andra.
    Metoden är ungefär densamma som när storstadstidningen, sedermera succén, Metro introducerades. Man delar helt enkelt ut gratis.
    Mellan 07.00-10.00 nu på torsdag-fredag bjuds sålunda morgonrusande resenärer på frukostfralla, portionsförpackning smörgåsfett, kniv, servett och ett tävlingsformulär vid tre stora tunnelbanestationer i Stockholm, två spårvagnshållplatser i Göteborg och lokaltågsstationerna i Helsingborg och Malmö. Totalt beräknas kring 100 000 personer få ”frukost” under de två dagarna.
    SåGott beskrivs som ett 60-procentigt smörgåsmargarin smaksatt med grädde. Det har funnits på marknaden i snart två år.
    (ATL)
    Ett margarin bland alla andra, men med en tillverkare med resurser.

    Till toppen